Houd je geest fit, de rest volgt.

Je lichaam houd je in  conditie door goede voeding en voldoende beweging.

En je geest? Je geest is gebaat bij een gezond lichaam, dat weten we allemaal. Maar als je een fit lichaam hebt, wil het nog niet zeggen dat je automatisch een fitte geest hebt. Je geest is vermoeid als jij… 

…je irriteert aan anderen.

…last hebt van innerlijke tegenstrijdigheid.

…je gauw druk maakt wanneer het allemaal niet zo gaat zoals jij het wilt.

…je vaak moe voelt.

…snel verveeld raakt.

…te hyper of te gestressed bent om snel te kunnen ontspannen.

Je hebt vast wel een manier om bovenstaande gevoelens kwijt te raken. Jij duikt misschien met een boek op de bank, of je gaat juist lekker feesten, neemt vakantie, een borrel of een massage of je sport liever de spanning uit je lijf.

Prima oplossingen. Daarna kan je er weer flink tegenaan gaan! Toch?

Alleen…deze oplossingen werken maar tijdelijk. Binnen de kortste keren zit je hoofd wéér te vol en raakt je energie op…

Ik geef je graag 3 tips om dat te voorkomen. Het brengt en hóudt je geest in topconditie.

  1. Ontdek je drijfveer.
  2. Train je innerlijke coach.
  3.  Stel je open.

1. Ontdek je drijfveer.

Hoe kom je erachter wat je drijfveer is, je innerlijke beweegreden?

Sta eens stil bij alle wensen/verlangens die je hebt. Welke diepere behoefte zit daar achter? En wat zit dáár achter? Misschien schrik je ervan, maar durf dóór te zoeken tot je niet verder kan. (Let op, je drijfveer zit dieper dan je motivaties.) Alles wat je wilt is terug te voeren op die ene drijfveer….

Als je je eenmaal bewust bent van jouw persoonlijke drijfveer, zul je merken dat je meer inzicht krijgt in je eigen emoties en handelen.  En de doelen die je jezelf stelt zullen voortaan beter op je innerlijk aansluiten en daardoor beter haalbaar zijn! Hoe beter jij jezelf kent, hoe makkelijker je keuzes kunt maken en je grenzen kunt aangeven.

Als je ervoor kiest om werk te doen dat aansluit op jouw drijfveer, zul je je werk met meer toewijding doen. Wat je met toewijding doet, kost minder energie. Het geeft voldoening, het laadt je zelfs weer op. Als iets echt bij je pást, als je spreekt en kijkt met je hart, kun je blijvend energie putten uit je innerlijke bron. Je hoeft geen rol meer te spelen, alleen maar je ware zelf te zijn.

2. Train je innerlijke coach. 

Ik heb het hier niet over een coach die je tijdelijk inhuurt.  Het is nuttig als iemand  je op weg helpt en dingen leert of als “stok achter de deur” fungeert.  Toch zul je het uiteindelijk zélf moeten doen…en dat kan je!

Dit stukje gaat over je innerlijke coach.

Je hebt een stem in je. Soms luister je er naar, soms negeer je die liever. Soms besef je gefrustreerd dat je éérder had moeten luisteren…. Ik noem die stem de innerlijke coach. Train die stem in positief denken, zodat hij je aanmoedigt i.p.v. angst aanpraat.

Heb je ergens in gefaald, of ging iets fantastisch, evalueer zo’n moment in jezelf; Wat ging goed, wat niet, wat zou je kunnen doen om het de volgende keer beter te laten gaan? Visualiseer de verandering met gewenste afloop. Dat geeft vertrouwen en je zult zien dat het vervolgens beter gaat. Geef je innerlijke coach dan ook een compliment. Die bevestiging zorgt er voor, dat die stem je in een soortgelijke situatie wéér een zetje in de juiste richting duwt. Net zolang, tot je de stem niet meer nodig hebt op dat gebied. En laat je innerlijke coach je dan begeleiden bij een nieuwe uitdaging. Je stimuleert je geest door steeds nieuwe situaties “eigen” te maken. Hoe meer positieve ervaringen je opdoet, hoe zekerder je wordt van jezelf, hoe meer je aandurft en hoe minder stress nieuwe situaties op zullen roepen. Een goede samenwerking met je innerlijke coach maakt je steeds “lichter”, geestelijk fitter; Je zult minder twijfelen aan jezelf en dingen makkelijker kunnen loslaten. Een groot voordeel daarvan is, dat je je minder aan anderen ergert en minder conflicten zult hebben, omdat hun gedrag jou niet meer zo snel uit balans zullen halen.

Denk je dat je geen innerlijke coach hebt? Misschien fluistert hij wel, maar “schreeuw” je over hem heen. Let er bijvoorbeeld maar eens op als je in een conflict raakt met een ander of tijdens een innerlijke tweestrijd! Je voelt op een bepaald moment dat iets niet lekker loopt (“onderbuikgevoel”), je adrenaline stijgt… Neem dan even een time-out (“Ho even, hier gaat iets niet goed, ik moet even nadenken”) om te luisteren. Eerst naar jezélf. Vraag jezelf wát het is, dat je boos maakt. Ik bedoel nu niet dat je moet gaat zoeken naar de opvattingen of situaties die met elkaar botsen, maar ik bedoel wel dat je jezelf kunt afvragen waaróm die verschillen jou boos maken. Wat steekt er áchter die boosheid? Gaat het misschien om iets wat botst met je drijfveer? Als dat duidelijk is, zie je in of je het conflict moet aangaan en zo ja, op welke wijze.

3. Stel je open.

Het klinkt wat raar en simpel: Verwacht niks. Heb geen vastomlijnde verwachtingen van iets of iemand. Besef dat alles anders kan gaan dan dat je verwacht en dat ieder mens ánders denkt dan dat jij denkt. Zo houd je je geest open voor nieuwe inzichten en veranderingen om te kunnen anticiperen op gebeurtenissen van vandaag.

En dit klinkt nog raarder: Verwacht álles. Alles is nog mogelijk. Het enige wat je kan belemmeren is een blokkade in jezelf; je onzekerheid, je angsten, je opvattingen. Laat je geest vrij…

Terug naar Home

Copyright Tinexpression / Tine de Jong-Veenstra

Advertenties

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Houd je geest fit, de rest volgt.

  1. Meyke zegt:

    Niet om te zeuren, want dit is een heel duidelijk en “waar” blog, maar het kopje “Stel je open” zou punt 3 moeten zijn. 😉

    Verder heel mooi verwoord dit! Denk dat het zeker kan helpen. Dankjewel! ❤

    • tinexpression zegt:

      Dank je Meyke!
      Ja, ik had 4. staan i.p.v. 3., ik heb het gauw verbeterd nadat je mij er op wees….Ach ja, het is zoals men zegt: er zijn DRIE soorten mensen; Mensen die kunnen tellen en mensen die dat niet kunnen….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s