Geroddel…ik zeg er wat van.

Ik beken….ik doe het soms ook: (mee)roddelen.  Als ik mezelf op zo’n moment hoor praten, dan voel ik me daar niet zo prettig bij…

Ik houd niet van roddelen. En ik houd er ook niet van om naar geroddel te luísteren. Of om geroddel te lézen.  Het leidt altijd tot (meer) narigheid. Narigheid voor diegene waarover geroddeld wordt, voor diegene die het aanhoort én voor diegene die de roddel verspreidt!

Met elke roddel wordt een oordeel over een ander geveld. Die zich op dat moment niet kan verdedigen. Roddelen roept een nare sfeer op, die het slechtste uit de mens naar boven haalt. Ook al lijkt het meestal onschuldig om met een groepje te lachen om andermans tekortkomingen…  Als jij steeds over anderen roddelt, zullen mensen ook meer over jóu gaan roddelen. Zo wordt een negatieve spiraal in gang gezet die moeilijk te stoppen is. Al dat negatieve geklets in de bladen, tussen collega’s, op Twitter… óveral wordt geroddeld!

Waarom toch? Herken je dit: Iemand doet iets goeds, krijgt aandacht, of heeft wat moois. En jij denkt verongelijkt: “Waarom hij wél en ik niet?”  Of een ander doet iets wat hij  prettig vindt, maar het irriteert je omdat zijn gedrag in jóuw ogen niet normaal is.

Kon je maar gewoon BLIJ zijn voor een ander! Als dat moeilijk voor je is, komt dat misschien omdat je  eigenwaarde laag is. Je bekijkt de wereld dan door “een wazige lens”. Je ziet niet de hele werkelijkheid scherp, maar focust op dingen die jouw rust verstoren. Gedrag van anderen haalt je snel uit je balans. Je moet je grenzen steeds opnieuw  aftasten en duidelijk maken. Dat brengt onrust in je teweeg. En je verdedigingsmechanisme zoekt een manier om je weer zeker te voelen. Roddelen is dan een makkelijke manier om de ander naar beneden te halen en jou het gevoel te geven dat jij beter bent dan die ander. Hoef je je niet meer jaloers of onzeker te voelen….

Als je véél roddelt, vind je het blijkbaar moeilijk om je in te leven in andermans situaties en begrip ervoor op te brengen. Iedereen heeft zijn eigen redenen, gevoelens, filters etc. Ik de mijne, jij de jouwe. We moeten ze niet op elkaar projecteren. Iedereen is ánders. En, belangrijker, iedereen is gelijkwaardig! Maar als wij negatief over een ander praten, dan stellen wij onzelf boven die ander. En wie zijn wij om ons boven een ander te stellen? Onenigheid is niet via een roddelcircuit op te lossen, dat verwijdert mensen alleen maar van elkaar.

Kunnen we niet gewoon ermee stoppen? Als iedereen begint bij zichzelf en zich niet laat verleiden om “gezellig” mee te roddelen als anderen ermee beginnen, dan is het hele gedoe zo de wereld uit!

Hoe leer je roddelen af? Heb je behoefte om eens flink over iemand te roddelen, ga dan eens na waaróm je dat wilt. Wees éérlijk tegen jezelf; ben je jaloers, wraakzuchtig, wil je je eigen positie versterken, ben je op zoek naar meer sensatie, ben je bang om buiten de groep te vallen?  Je leert dan weer wat over jezelf. En buig het daarna om. Kijk naar de goéde dingen in de ander. Ik zeg niet dat je je ogen geheel moet sluiten voor de dingen die níet goed gaan. Maar ik hoop dat je alles in een breder perspectief probeert te zien. Je weet nooit precies hoe iemand ergens toe komt.

Als je vindt dat iemand iets verkeert doet, kijk dan of je iets aan de situatie kan veranderen, waardoor die persoon het wellicht ánders gaat doen.  Ga hem hélpen in plaats van uitlachen.

Bespreek het  met de persoon in kwestie zelf als er iets is wat je niet aanstaat.  Durf een ander feedback te geven en zelf ook kritiek te ontvangen.

En als iemand aan jou een roddel vertelt  kun je vriendelijk aangeven, dat je het niet prettig vindt als er negatief wordt gepraat over iemand die er niet bij is. Als je dat niet durft, kun je over een ander onderwerp beginnen, of desnoods weglopen.

Wees integer. Je kunt jezelf en anderen dan tenminste recht in de ogen blijven kijken. Uiteindelijk krijg je zo meer (zelf)respect en heb je geen behoefte meer aan roddels.

Lees ook: Houd je geest fit

Terug naar Home

Copyright Tine de Jong/Tinexpression

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Geroddel…ik zeg er wat van.

  1. Hendrik Weggemans zegt:

    Mee eens. Het lastige alleen is dat je je begeeft op een gebied dat nogal subjectief wordt benaderd door mensen: niet iedereen bestempelt hetzelfde als roddelen. Eigenlijk lees ik : wees een puur mens. Mijn ervaring leert dat dat helaas als direct en sosm bedreigend wordt ervaren, omdat je geen partij kiest omdat de roddel uit den boze is……

    • tinexpression zegt:

      Daar heb je een goed punt, Hendrik! Ik geloof dat mensen inderdaad vaak willen dat je partij voor hen kiest als ze iets negatiefs over anderen vertellen. En als je daar dan niet op in wilt gaan, dan kan het overkomen alsof je niet bij hen wilt horen….

      Het valt mij op, dat mensen tijdens roddelen heel vaak dingen invullen voor anderen. Bijv. Jan zegt: “Peter doet irritant! Hij vertraagt de boel om mij dwars te zitten, omdat ik vorige maand een keer het rapport wat te laat bij hem inleverde. Hij werkt me expres tegen!”
      Je kunt meeroddelen door dingen op te noemen die jij ook irritant vindt aan Peter. Dingen die bevestigen dat Peter inderdaad expres dwars ligt.
      Je zou daarentegen ook kunnen ingaan op de beleving van Jan, i.p.v. in te gaan op negatieve dingen over Peter. Jan zit kennelijk ergens mee, hij stoort zich aan Peter. Waar komt dat door? Jan denkt, dat Peter denkt…etc. Jan denkt dat Peter hem met opzet tegenwerkt. Maar misschien is dat niet zo, heeft Jan dit al besproken met Peter zelf? Hoe kan Jan ervoor zorgen dat Peter hem niet meer stoort?

      Maar Hendrik, je hebt gelijk, het kan als bedreigend worden ervaren als je niet meteen instemt met de roddel.
      Ik ben benieuwd hoe anderen met dat dilemma omgaan…(heeft iemand tips?)

      Bedankt voor je reaktie!

      Groeten,
      Tine

  2. Je verhaal doet me denken aan boekje van Don Miquel Ruiz, de Vier Inzichten. Een vd inzichten gaat over waar jij t over hebt. Is me altijd bijgebleven hoe hij daarover schrijft: je stuurt als het ware negatieve energie de wereld in als je over iemand roddelt. Boekje even lezen, is mooi. Ook de andere inzichten zijn de moeite waard.

  3. Deborah zegt:

    Er word over mij geroddeld door mijn ex vriendin ze is boos dat ik heel veel Coolen vrienden heb die niks van haar willen en zegt ze dat ik ze haat

Geef een reactie

