Persoonlijke inspiratiebron.

In mijn bron van inspiratie drijven heel wat oude en nieuwe dingen. Ik vond het leuk om eens na te gaan welke dingen dat zoal zijn.

Ik kan het je aanraden! Ga er een uurtje of twee voor zitten om je eigen inspiratie-lijst te maken. Dat is leuk, omdat er al doende allerlei prettige beelden van vroeger boven komen. En het is nuttig, want het geeft jou en anderen meer inzicht in jouw smaak en stijl.

Wat inspireert jou? Heeft jouw inspiratiebron overeenkomsten met de mijne of is het een wereld van verschil? Hebben mensen van andere generaties of andere culturele achtergronden compleet andere inspiratiebronnen of zijn er overeenkomsten? Ik ben benieuwd…

Hier is míjn lijstje van  dingen die mij inspireren. ’t Is nog lang niet volledig…

Films en acteurs die me inspireren:
– Back To The Future met Michael J. Fox. Superfilm die ook na 10 keer kijken leuk en interessant blijft. Vrolijk!
– Flashdance. Ach ja, dansen…
– Dynasty, dé soap aller tijden.
– Time Cop en Nowhere To Run, beide met Jean Claude van Damme, wiens uitstraling ik geweldig vind. Die  blik en lach, niet eens de spieren!
– A.I., oftwel Artificial Intelligence, vond ik indrukwekkend door het eenzame einde dat me altijd bij zal blijven…Met Jude Law, ook niet mis.
– Meet Joe Black, omdat zelfs de dood liefde niet kan eindigen. Mooi integer gefilmd.
-Serendipity, omdat ik ook vaak uit toevalligheden conclusies trek.
-Moulin Rouge. Creatief.
-De serie Angelique. Vind ik stiekum nog steeds mooi, lekker veel passie! Ik wilde vroeger zijn zoals Michèle Mercier…
-Brigitte Bardot
-James Dean
-Sophia Loren
-Het Gebochelde Paardje. Russische animatie, blijft prachtig.
-Sneeuwwitje van Disney. De subtiele sierlijke bewegingen vind ik aantrekkelijk.
-The Wiz (met Michael Jackson). Lekker swingend.

Kunstenaars:
-Monet
-Klimmt
-Mucha
-Rodin
-Shagall
-Turner
-Waterhouse

Boeken, vooral stripboeken, die mij al vanaf mijn kindertijd inspireren:
-Arman en Ilva (SF, zwart wit stripboeken van Thé Tjong King)
-Tarzan strippockets. Avontuur!
-Bruintje beer (zwartwit tekeningetjes, rijmende tekst)
-Donald Duck. Altijd grappig en lekker luchtig! En de kids steken er nog dingen van op ook!
– Eppo. Stoere humor. Bestaat helaas niet meer.
– Douwe Dabbert (De valse heelmeester, De poort naar oost) Leuke details.
– Storm (De laatste vechter). Eerste spannende, fantasierijke verhalen fantastisch getekend!
– Thorgall. Mysterieus, mooi getekend.
– Neverending Story en De Tijdspaarders (beide van Michael Ende). Prachtige verhalen met mooie inhoud.
– De Tuinen Van Dorr (Paul Biegel). Heeft wat spiritueels.
– Het Achterhuis (Anne Frank). Aangrijpend. Herkenbare emoties.
– De poppen Van Mandilip (A.Merritt). Lekker ouderwets vreemd.

Wat recentere boeken die ik graag lees:
– Het Verlangen, De Minnares, De Laatste Ontmoeting (Anita Shreve)
– Het Veilige Huis, Bezeten van mij, Wat te doen als iemand sterft, Onderhuids, Het voorbijgaan (Nicci French)
– Zuiderkruis, Blauwbaard (Pauline Slot)
– Geheime Kamers (Jeroen Brouwers)
– Het Huis Op Tara Road (Maeve Binchy)
– De Verborgen Geschiedenis (Donna Tartt)
– De strijders van het licht (Paulho Coelho)

Een greep uit de liedjes die ik zong en uit de muziek waar ik veel naar luisterde:
– Terang Boelan, Boeroen Kaka, Patokaän (indische liedjes)
– Stil maar wacht maar alles wordt nieuw, Midden in de winternacht (jazeker, zondagschoolliedjes…)
– Zowat alles van Michael Jackson (één van mijn grootste inspiratiebronnen)
– album The Jacksons Live, 1981 (The Jacksons)
– Last dance, The woman in me (Donna Summer)
– Tears in heaven (Eric Clapton)
– Do that to me one more time (Captain and Tennille)
– Woman in love, What Kind Of Fool, Somewhere (Barbra Streisand)
– Sex machine (James Brown)
– Sexual healing (Marvin Gaye)
– We are family (Sister Sledge)
– Do you know where you’re going to, If we hold on together, It’s my turn (Diana Ross)
– Purple Rain (Prince)
– Nasty Girl (Vanity Six). Tijdens examenfeest geplaybacked, hoe heb ik dat ooit gedurfd!?
– Scarborough Fair, Bridge over troubled water, Sound of silence (Simon en Garfunkel)
– Your Love Is King (Sade)
– Sunshine on my shoulder (John Denver)
– Spanish quitar (Tony Braxton)
– Riders On The Storm, Hello I Love You (The Doors)
– Child in Time (Deep Purple)
– Black magic Woman, She’s not there, Maria Maria (Santana)
– I’ll fly for you, Only when you leave, Round and round, True (Spandau Ballet)
– I’ll be there for you, Always (Bon Jovi)
– I don’t wanna miss a thing, Crazy (Aerosmith)
– Don’t Cha (The Pussycat Dolls)
– Als schepen in de nacht, Verwarrend bestaan (Musical Aïda)
– When I get You Alone (Robin Thicke)

Ontwerpers:
– Ralph Lauren
– Giorgio Armani

Speelgoed:
– Barbie uit 1975 (?) met geel badpakje.
– Luciferpoppetjes
– Pennen, stiften en potloden!

Fotografen:
– Robert Doisneau (Le Baiser de l’Hotel de Ville, The Sidelong Glance, Place Saint-Michel)
– Jan Francis.

Modellen:
– Christy Turlington
– Cindy Crawford
– Doutzen Kroes

Verder:
– Het woord Apocalyps (in een bijzondere droom werd mij het woord Apocalyps gegeven, toen ik nog niet eens wist wat het woord betekende. Ik heb het opgezocht in het woordenboek toen ik wakker werd. Later bleek dat dit woord als een symbool bij mij past.)
– Phoenix (zie ik vaak in gedachten voor me en kom ik op de één of andere manier steeds tegen)
– Zwarte panter. Kracht!
– Sneeuwuil. Wijsheid.
– Diamant. Schoonheid.
– Pioenroos. Waardigheid.
– Feng Shui.
– Met open ogen onder water zwemmen. Genietend van zonnestralen die door het oppervlak naar beneden schijnen.
– In de zomer languit in het gras liggen, kijkend naar de bomen en luisterend naar het geruis van hun bladeren.

Groeten van Tine de Jong

PS: Ik heb de mensen uit mijn naaste omgeving die mij inspireren buiten beschouwing gelaten.

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Persoonlijke inspiratiebron.

  1. Ibu zegt:

    Wat een leuk idee om zo’n lijstje te maken.
    Zo hou je steeds bij wat je leuk vond en vind!

    Misschien dat ik je een keer opvolg!

    Groetjes!

    ps…. Ik volg je via twitter.
    Ik gebruik mijn echte naam niet via openbaar…

Geef een reactie

