Zijn het je ogen?

Ik kijk vaak in iemands ogen. Dat doe ik graag omdat ik ogen mooi vind en omdat ze me extra informatie geven. Ogen zijn de spiegel van de ziel, toch? Aan de ogen zie ik bijvoorbeeld of iemand meent wat hij zegt, een grapje maakt, liegt of ongeïnteresseerd is. Tenminste, als ik het goed interpreteer, laten we wel wezen…

Als ik iemand iets te lang in de ogen kijk kan het provocerend of te uitnodigend worden opgevat. Dus kijk ik af en toe expres even weg. Wat me soms wel wat moeite kost 😉

Tijdens een cursus kreeg ik de opdracht om een onbekend persoon twee minuten onafgebroken aan te kijken, met een open blik, zonder te praten. Bekende opdracht wellicht, maar altijd leuk. Daarna moest ik vertellen wat mijn indruk van zijn persoonlijkheid was. En de ander moest zijn indruk van mijn persoonlijkheid vertellen. De indrukken bleken verrassend goed te kloppen. Dat is zó mooi!

Als we elkaar als begroeting een paar tellen in de ogen kijken dan weten we van elkaar beter hoe we ons voelen, dan wanneer we het vragen….

Alles goed?
vragen we elkaar
en we zeggen snel
van wel
al is het niet waar

Je kunt iemand koel aankijken, vernietigend (als blikken konden doden…), verschrikt, gekwetst, smekend, lachend, smachtend… vul zelf maar aan. Je kunt zoveel verschillende dingen zeggen met hetzelfde stel ogen! Er komt geen geluid uit en ze veranderen niet van vorm ofzo… Waar zit ‘t ‘m dan in? Oké, de pupil kan groter en kleiner worden. Het schijnt dat je pupillen niet alleen wijder worden als het donker wordt, maar ook als je iets moois ziet, als er stress is en als je een beslissing neemt. Zouden we het daaraan kunnen zien? Denkt ’t niet… Er schijnt ook belangrijke info over de persoonlijkheid in de iris van je oog te zitten. Dat zal best, maar dat kan vast alleen een iriscopist met speciale apparatuur waarnemen.. Dus wat is ’t dan? Iemand die het weet?

Je lachrimpeltjes rond je ogen, omhooggetrokken wenkbrauwen, stand van je hoofd, flauwe glimlach om je lippen of juist samengeperste kaken zullen veel vertellen over hoe je je voelt. Maar al dit soort dingen kan je verbergen als je dat wilt. Toch zullen je ogen altijd verraden hoe je je werkelijk voelt. Daarom houd ik van ogen.

En weet je wat ik nou het meest bijzonder vind aan ogen? Dat ze een schok teweeg kunnen brengen. Je weet wel, alsof een bliksemflits je treft als blikken elkaar voor het eerst kruizen. Of  kraam ik nu teveel Boeketreeks-romannetjes onzin uit?

Staalblauwe ogen
alleen die van jou
kunnen me dwingen
de zwarte sluizen van mijn ogen
te openen
en me zo doordringen
tot het diepste van mijn ziel

Groeten,
Tine

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Zijn het je ogen?

  1. timrook zegt:

    Hoi Tine,

    Wat kun je mooi (en herkenbaar) schrijven! Complimenten!
    Fijn om te lezen dat er ‘soortgenoten’ bestaan met betrekking tot het zoeken naar oogcontact. Ik heb vaak te horen gekregen dat mensen moeite hadden met mijn ‘indringende’ blik en zelfs 1 keer tijdens een functioneringsgesprek op mijn werk het verzoek gekregen om iets minder ‘indringend’ te kijken omdat mijn baas zich hierdoor ‘geïntimideerd’ voelde…

    Ik zal jouw ‘publicaties’ zeker blijven volgen.

    Groeten,

    Tim

  2. Peter zegt:

    Als je weet dat dit soort “onderzoekjes” als onprettig ervaren wordt waarom mensen dan ene gevoel van onbehagen bezorgen? Als het voor een onderzoek is ,nodig je mensen uit om eraan mee te werken. Maar als je dit ‘in het wild’ doet weet je dat dit reacties los maakt die als niet prettig ervaren worden.
    Als ik een baas was en een medewerker zou mij zo behandelen, ligt ontslag of ongunstige beoordeling om d hoek, en dan heb je het eigenlijk nog aan jezelf te danken.
    Laat iedereen in z’n waarde.
    😉 Peter

Geef een reactie

