Welke herinneringen maak je?

Als je een week in een grote ruimte bent waar het strand tot in de kleinste details is nagebootst…zeg maar een megagrote Panorama Mesdag 4.0… waar je kan zwemmen in een golfslagbad van zout water dat overloopt in strandzand, waar een overkoepeld scherm 3D vergezichten toont van de zee en de lucht, waar je de geur ruikt van de zee, de golven hoort breken,  de wind voelt waaien, waar zelfs een paar meeuwen door de ruimte vliegen, waar je op een handdoek lekker in de zon kan liggen en waar het licht zo geregeld is dat het lijkt alsof de zon op- en ondergaat… Beleef je dan een weekje aan het strand?

Hoe zul je er later op terugzien? Je zult er andere herinneringen aan overhouden dan wanneer je een week op het échte strand bent geweest. Ja, logisch, denk je misschien. Al leek alles net echt, je wéét dat het niet echt was.

Heb je ook wel eens zo’n droom die zo leuk is, dat je teleurgesteld bent als je wakker wordt? Of een droom die zo vreselijk naar is dat je zucht van verlichting zodra je ontwaakt, badend in het zweet, met je hartkloppingen nog in je keel? Je hebt de emoties in je droom dan echt beleefd… Het gekke is, vind ik, dat die emoties geen herinneringen vormen. Tenminste, niet zulke diepe herinneringen als van momenten die echt zijn gebeurd. Dromen zijn zo weer vergeten. Sommige dromen kan ik me wel vaag herinneren, maar omdat ik weet dat het niet écht was, roept het een ander gevoel op dan een herinnering aan een “wakkere” beleving.

Ik ben dol op films kijken. En op lezen, twitteren op internet, schrijven, schilderen… In hoeverre zijn dat eigenlijk “wakkere” belevingen?

Een herinnering aan een belevenis is ánders dan een herinnering aan een werkelijke ervaring….

Af en toe moet ik er even uit. Letterlijk en figuurlijk naar buiten! Vrienden bezoeken,  of nieuwe mensen ontmoeten, in het bos wandelen, fietsen…  Als ik met mijn gezin er op uit ga denk ik altijd: ”Let’s make beautiful memories!”

Remember
time is endless
though it goes by so fast
tomorrow hides in the future
never returns the past
and nothing is ever certain
but the truth is ev’rywhere
make this day last forever
a remembrance of love and care

Groeten,
Tine

Copyright Tine de Jong-Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Welke herinneringen maak je?

  1. Mooie blog! Mijn ervaring is dat dromen hele werkelijke en diepe gevoelens, gedachten en gebeurtenissen omhoog kunnen halen, in herinnering kunnen brengen en daarmee een concrete, bestaande realiteit kunnen weergeven. De realiteit van wat in ons onderbewustzijn leeft komt dan aan de oppervlakte en weer in ons waakbewustzijn. met als resultaat dat we “wakker” worden. Ik geloof dat we, als we na ons overlijden weer Thuis komen, deze stoffelijke realiteit als een droom ervaren. Het was een werkelijkheid, maar niet de (enige) werkelijkheid. Daar zijn we weer wakker. Het is hier levenskunst om zoveel mogelijk “wakker” = ons Zelf te zijn en ons zoveel mogelijk te her-inneren. With love and care.

    Met vriendelijke groeten,

    Bert-Jan van der Mieden.

  2. KarinFS zegt:

    *Dromen laten je emoties verwerken*

    Mooi: lets make beautiful memories!
    Genietmomentjes noem ik dat altijd.

Geef een reactie

