Stop roddelen.

Vandaag is het zover! De blogkermis “Stop Roddelen” opent haar poort! Welkom!

Wat gaan we doen? Pakken we eerst de achtbaan en daarna het spookhuis? Hmmm, nee… Een blogkermis bezoeken gaat anders… Een blogkermis is namelijk een blogpost, die links bevat naar informatie over een specifiek thema, zie http://www.blogkermis.be/hoe-werkt-een-blogkermis/ Iedereen mocht blogs aanmelden  over het onderwerp Roddelen. Er waren 4 inzendingen, die ik je hieronder wil aanbevelen om te lezen.

Laten we beginnen met de blogpost “De kracht van het woord” van Manon Brugman. Zij legt op persoonlijke wijze uit wat roddelen is, wat de aantrekkingskracht van roddelen is en wat het gevaar ervan kan zijn… Is roddelen te stoppen? “Negativiteit kost energie, positiviteit levert energie op en verbindt, wat op zichzelf al energie oplevert. Het is niet moeilijk om niet te roddelen, wanneer ik me bewust blijf van het bovenstaande is het zo vanzelfsprekend om het niet meer te doen” schrijft Manon. Ik hoop dat we ons allemaal wat meer bewust worden van ons roddelgedrag na het lezen van haar blog: http://alledaagsbewustzijn.blogspot.com/2010/09/de-kracht-van-het-woord.html 

De volgende blogpost die ik je wil aanbevelen is “Maak van je hart geen moordkuil” van Mariska Knauf. Er wordt wat afgeroddeld op de werkvloer. Waarom? Eén van de redenen is dat “klagen over anderen je iets oplevert, namelijk het gevoel dat jij niet hoeft te veranderen. Het ligt immers aan een ander of aan de organisatie”, aldus Mariska Knauf. Zij reikt je in haar blogpost 5 fundamentele stappen aan om klagen op het werk op te lossen. Wil je ze weten, lees dan: http://mariskaknauf.blogspot.com/2010/05/maak-van-je-hart-geen-moordkuil-stop.html 

De derde blogpost in dit rijtje, genaamd “De Mensen, Ze … Allez “Men”, gaat over het fenomeen dat je soms indirect hoort, via anderen, wat derden over je gezegd hebben….. Dat is lastig, want hebben die derden dat echt letterlijk zo gezegd en bedoeld? “Het is boeiend en erg vervelend”, vindt Guido Everaert. Hij pleit er dan ook voor, dat bij het spreken over anderen de namen worden vermeld, i.p.v. van vaag over “ze”, “men” of “de mensen” te spreken. Lees zijn relaas hier: http://justguidooohh.wordpress.com/2010/06/24/de-mensen-ze-allez-men/

Als je een leidinggevende bent en een medewerker vertelt je iets negatiefs over een ander, dan kan je je in een beroerde situatie gemanoeuvreerd  voelen. Om dit te voorkomen, geeft Ad van der Hulst je de tip om te handelen als Socrates wanneer een medewerker je iets wil gaan vertellen over een ander! Heel bruikbaar, lijkt me. Hoe je dat doet? Ad van der Hulst heeft het kort maar krachtig beschreven op: http://www.adjustintime.nl/wp/2009/09/roddelen-wat-doe-je-ermee-of-tegen/ 

Naast deze vier inzendingen wilde ik de blogkermis aanvullen met meer blogs over roddelen. Ben op zoek gegaan… en kwam tot de conclusie dat er momenteel niet veel geschikte blogs over te vinden zijn… Gelukkig vond ik toch nog eentje die ik goed vond, geschreven door door Filip Bourgeois. (En ik mocht zijn blog van hem hier vermelden.) Het gaat over online geroddel door jongeren over leerkrachten. Filip Bourgeois legt uit wat de vervelende consequenties daarvan kunnen zijn en geeft tips ter voorkoming. Het lijkt mij goed als iedereen geregeld stil staat bij ons gedrag op internet, want wat in deze blog beschreven staat geldt niet alleen voor geroddel over leraren maar m.i. ook voor andere online roddels. Dus voilà: http://internetvaardig.be/online-roddel-over-leerkrachten 

Ook kwam ik een filmpje tegen over roddelen. Waarin lekker eenvoudig 6 functies van roddelen binnen onze maatschappij opgesomd worden. Verder gaat het over enkele voor- en nadelen van geroddel in de media. Het is van schoolTV: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20070829_waaromroddelenwij01

That’s all Folks! Ik wilde deze blogkermis organiseren, omdat ik vind dat er te vaak op een vervelende manier negatief gesproken wordt over anderen op straat, op de werkvloer, op feestjes, op blogs…  De negatieve spiraal die daarmee in gang wordt gezet is moeilijk te stoppen. Ik wil een poging doen. Dus: Geroddel.. ik zeg er wat van! (zie mijn eerdere blog https://tinexpression.wordpress.com/bezinnen/geroddel-ik-zeg-er-wat-van/

Ik hoop dat jullie deze blogkermis leuk vonden. Je mening, tips en aanvullingen zijn welkom, laat ze gerust achter op mijn blog.

Wil je zelf een blogkermis starten, of een eigen blogpost aanmelden voor een andere blogkermis, dat kan! Op http://www.blogkermis.be/home/vind je alles wat je er voor nodig hebt.

Rest mij nog Filip Bourgeois, Guido Everaert, Mariska Knauf, Manon Brugman en Ad van der Hulst te bedanken voor hun bijdrage! Thanks!

Tine de Jong-Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Blogkermis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Stop roddelen.

  1. Danny zegt:

    Leuk initiatief Tine. Ik heb eens een blogje over oordelen geschreven, wie weet kan ik het herschrijven naar dit thema en inzenden.
    Ook over eenzaamheid is veel te zeggen.
    groetjes,
    Danny

  2. Dag Tine, wat een mooie collectie artikelen heb je hier. Inspirerend om te weten niet de enige te zijn die dit onderwerp “Stop Roddelen” een warm hart toedraagt. In ieder artikel wordt een bepaald aspect van roddelen belicht. Ik heb van elk artikel genoten en kom zeker nog eens op je blog kijken.

    Hartelijke groet,
    Mariska Knauf

Geef een reactie

