Eenzaamheid… Hoe voelt het en hoe kan je het verzachten?

Eenzaamheid… Als je je ooit eenzaam hebt gevoeld, weet je hoe naar het is. Je weet dat het heel anders voelt dan wanneer je alléén bent op een moment dat je gelukkig bent. Dus eenzaamheid betekent niet dat je alleen bént, maar je alleen voélt. Onbegrepen, geïsoleerd, verlaten, leeg…
Ook als je constant veel mensen om je heen hebt, kan je van binnen eenzaam zijn. Je hebt dan wel contacten, maar je voelt geen verbinding.

Om meer aandacht voor eenzaamheid te vragen, heb ik deze blogkermis georganiseerd. Een blogkermis is een blog waarin artikelen over een specifiek onderwerp zijn verzameld. (Zie eventueel http://www.blogkermis.be/hoe-werkt-een-blogkermis/) Iedereen mocht artikelen over eenzaamheid insturen. Acht mensen hebben dat gedaan. De inzendingen die ik geschikt vond zal ik hieronder aankondigen. (Dit is deel 1, er volgen later meer bij voldoende belangstelling.)

Om duidelijk te maken dat eenzaamheid mensen van alle leeftijden kan treffen, is het eerste blog die ik je aanraad om te lezen, deze, van Jeannette Rijks:
http://www.jeannetterijks.nl/blog/20-kinderen-en-eenzaamheid
Ook het volgende artikel is van haar. Hierin vind je allerlei initiatieven tegen eenzaamheid:
http://eenzaamheidsinterventies.posterous.com/

Wil je lezen hoe een “dwarsdenker” tegen eenzaamheid aankijkt, lees dan de persoonlijke blog van Jan Kamps:
Eenzaamheid is vooral het gevoel van de eenling

Wat zit áchter de eenzaamheid? Bert-Jan van der Mieden heeft er een interessant stuk over geschreven:
Eenzaamheid: Het meest verborgene?”

In het volgende artikel staat niet echt het onderwerp eenzaamheid centraal, maar mocht je na het lezen van de bovenstaande blogs behoefte voelen aan een knuffel, lees dan toch nog even deze (om je weer warm van binnen te voelen)!
Krijg ik een knuffel?
Geschreven door Valerie.

Mocht je mijn oude blogpost over mijn eigen eenzaamheidsgevoelens nog niet gelezen hebben… hier is ie:
https://tinexpression.wordpress.com/bezinnen/ik-wil-het-alleen-even-met-jullie-delen/

Dat was het weer. Graag wil ik Jeannette Rijks, Valerie,  Bert-Jan van der Miedenen en Jan Kamps bedanken voor hun bijdrage. En ook de andere inzenders, die ik hier nog niet vermeld heb. Hopelijk een volgende keer!

Groeten,

Tine de Jong-Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Blogkermis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Eenzaamheid… Hoe voelt het en hoe kan je het verzachten?

  1. Danny zegt:

    Op een rustig moment wanneer ik even ‘alleen’ ben ga ik ze lezen!:)

Geef een reactie

