Rouw

Heb jij nog contact met je klasgenoten van de basisschool? Ik verhuisde naar de andere kant van het land toen ik van de basisschool afging en ben ze toen helaas uit het oog verloren. Een aantal mensen heb ik teruggevonden via Schoolbanken.nl,  Hyves en LinkedIn. Een paar mensen kan ik niet vinden, die gebruiken misschien geen social media.

Eén van die mensen die ik niet kon vinden was Martijn Steneker uit Brummen. Het leek me zo leuk om met hem even contact te hebben, om oude schoolherinneringen op te halen. Hij was op de basisschool altijd goedlachs, slim en spontaan. Een populaire, vriendelijke jongen. Ik vond hem  bijzonder en volgens mij was dat ook wel wederzijds. We zaten vaak naast elkaar in de klas.

Vorig jaar vond ik wel zijn naam op Linkedin, maar de bijbehorende persoon was niet degene die bij mij in de klas had gezeten.

Ik vond nog een andere Martijn Steneker op internet, maar ik kon nergens contactgegevens van hem vinden. Dus ik wist niet zeker of hij wel degene was die ik zocht. Nou ja, geeft niet, ik zou het later nog wel eens proberen…

Vandaag dacht ik: Laat ik zijn naam nog eens googlen, misschien vind ik hem nu wel. Ik wilde graag weten of het goed met hem ging, wat er “van hem geworden is”, of hij kinderen had enzo. (Gewoon uit belangstelling, zonder bijbedoelingen, hoor, laat dat duidelijk zijn.)
Ik vond hem dit keer direct. Het officiële condoleanceregister van Martijn Steneker…

Hij is dood. Hij is overleden aan kanker. 10 Dagen geleden.

Ik ben te laat.

Ongelovig bleef ik minutenlang naar het scherm staren. Het is hem echt. En ik voel me treurig. Ik voel een gemis. Rouw.

Aan alle reacties op het condoleanceregister te zien was hij iemand met een passie voor golfen, gaf hij daarin gedreven les en heeft hij altijd zijn gulle lach behouden. Hij was, zo te lezen, ook een wijs iemand die mensen optimistische levensmotto’s meegaf. Gelukkig was hij nog steeds geliefd bij velen. Echt iemand die ik graag opnieuw had willen leren kennen.

Ach, ik had hem al 30 jaar niet gezien, waarom treur ik nu dan toch? Hij is iemand die een grote rol speelt in mijn vroege jeugdherinneringen. Ik ging er van uit dat ik iedereen van vroeger wel weer eens tegen zou komen. Maar de tijd verstrijkt en steeds meer mensen van onze leeftijd vallen weg..

Weet je, ik denk zo vaak: Ach, dat komt later wel. Maar dat “later” komt niet altijd. Soms wordt één van de  verbindingslijnen ineens definitief doorgesneden.

Waarom, waarom dit wachten, tot het later is dan we dachten?

Martijn Steneker, rust zacht.

Liefs,
Tine

Naschrift (1 okt. 2011):
Inmiddels heb ik wel contact met de familie van Martijn, wat ik heel fijn vind. Ze lieten me weten dat Martijn het over me gehad heeft; hij had gezegd dat hij mij nog eens zou willen ontmoeten…
Er was/is een “lijntje” en die zal ik blijven koesteren.
Tine

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Rouw

  1. okkibox zegt:

    Ik heb helaas geen contact meer met mensen van welke school dan ook. Maar ik vind dit echt naar voor jou. Heel veel sterkte, Tine!

  2. Laura zegt:

    Kippenvel. Ook net 10 dagen erna. Was toch anders geweest als het een jaar of wat na dato was he?

    Ik heb jarenlang mijn neef ge-Googled om met hem in contact te komen. Kon nooit wat vinden. Tot hij uit het leven stapte en opeens nieuws van de dag was. Heel confronterend!

    (zie http://www.laurapics.nl/blog/2010/02/12/casper-is-niet-meer-2/)

  3. Marknieuw zegt:

    Ik ken het gevoel. Zocht jaren af en toe naar vriend van middelbare school. Dacht dat hij het vast als kunstenaar gemaakt zou hebben. Ik vond echter geen expositie maar zijn rouwadvertentie. Hij bleek na jarenlange psychoses een einde aan zijn eigen leven gemaakt te hebben.

    Ik heb nog een mooie avond met zijn ouders gehad om foto’s te brengen die ik destijds van hem had gemaakt. Lieve maar eenvoudige mensen die weinig hadden begrepen van zijn angsten waar de mooiste schilderijen uit voort kwamen.

    Ook al was het een vriend van lang geleden, toen ik ontdekte dat hij was gestorven, is er ook een stukje van mij doodgegaan. Gecondoleerd en sterkte.

  4. S. zegt:

    hoi…
    Wat ontzettend rot voor je,
    Motto vanaf vandaag
    ;Niet morgen,maar nu!

    Martijn was mijn buurman
    ,een schat van een man,rustig,altijd vriendelijk,veel met golf bezig & hij had altijd tijd voor een lachje,praatje of een goed advies of pep~praatje…
    Wat ontzettend jammer dat jullie elkaar niet op tijd gevonden hebben,

    Liefs!

    • tinexpression zegt:

      Dag S.,

      Bedankt voor je berichtje! Ik heb jou een bericht terug gestuurd om je wat over Martijn te vragen. Ik heb het naar het mailadres gestuurd die bij de reaktie werd opgegeven op dit blog, maar ik weet niet of dat adres klopt.. Ik hoop dat je dit leest en nog even contact met me wil opnemen,

      liefs,
      Tine

  5. Ronald zegt:

    Martijn Steneker uit Brummen, samen militaire dienst 89-4 op De Tonnetkazerne in ’t Harde. Man, wat heb ik met jouw gelachen samen met Erik Tromp, met wie je veel optrok en die bij jou op de kamer lag. Later nog met z’n drietjes in ’91 naar het concert Off the wall van Pink Floyd geweest in Berlijn. Daarna ging ieders zijn weegs en heb ik nog eens met Erik afgesproken. Ik heb nooit iemand gezien die zo gericht en hard kon gooien als jij.

    Het doet me pijn dat je er niet meer kan zijn. Rust zacht beste Martijn.

Geef een reactie

