Heel Alphen fietst

Tinexpression fotootjes voor Heelalphenfietst

Ruim twee weken heb ik gebruik mogen maken van de HeelAlphenfietst fiets. Ik heb er aardig wat mee rondgefietst door Alphen aan den Rijn en omstreken. Zodra de kinderen op school zaten stapte ik op de fiets voor een tochtje door stad/dorp en natuur.  Ik kon leuke routes uitstippelen  met behulp van de fietsrouteplanner van de fietsersbond (http://www.fietsersbond.nl/op-fiets/fietsroute-planner)  maar meestal fietste ik op de bonnefooi. Ik laat me nou eenmaal graag verrassen. Fototoestel om mijn nek, vest, sjaal, broodje en pakje drinken in de mand en gaan.

lammetje (plast)

Je betrapt soms een lammetje op wildplassen..

Ik kan het iedereen aanraden om er eens lekker tussenuit te gaan. Je hoeft nergens heen, gewoon een rondje fietsen en om je heen kijken is heel ontspannend. Oké, met wind tegen moet je soms ook flink wat inspanning leveren, maar zo’n conditietraining is mooi meegenomen, toch?

Vogeltje

Mooi vogeltje. Maar wat is het eigenlijk voor één?

Je zit zomaar tussen het groen, het weidse landschap met water en knotwilgen, koeien en lammetjes. Probeer eens te luisteren naar al die gratis vogelconcerten of kijk hoe de kieviten op een roek slaan om hun nest te verdedigen. En fantaseer jezelf eens in een opblaasbootje als je langs slootjes fietst. Of herinner je weer hoe je als kind bloemetjes plukte als je voorbij boterbloemen en pinksterbloemen komt. Ja, ik word altijd een beetje nostalgisch in de natuur…

Toren Alphen aan den Rijn

Deze toren blijft haast altijd in zicht als je rond Alphen fietst.

Door steden en dorpen fietsen vind ik ook geweldig. Ik fiets graag door de verschillende wijken van Alphen aan den Rijn om mijn woonplaats beter te leren kennen. En met de jongste achterop heb ik vaak tussenstops bij speeltuintjes. Daardoor ontmoet ik ook vaak nieuwe leuke mensen.

Deze afgelopen twee weekenden bracht ik fietsend door in Den Haag en Heerenveen. Wel met auto naar toe gereden, hoor. Je kunt er prima fietsen huren. Als je, net als ik, in een hotel overnacht, kijk dan eens of het hotel ook fietsen verhuurd. Da’s wel zo makkelijk.  Prijzen liggen uiteen van zo’n 7,50 tot 15 euro per dag. Omdat ik de auto op een gratis plekje parkeerde, had ik die kosten er meteen weer uit. Op de fiets kom je in den Haag veel makkelijker op leuke plekken. In auto of tram raas je voorbij aan alle verscheidenheid. Op de fiets kan je rustig door kleine steegjes gaan en zowaar stilte vinden vlak achter het drukke winkelgebied. Den haag heeft mooie bosrijke gebieden, waar je ogen kan uitkijken op prachtige, statige, bomen en huizen. Rust even uit in een mooi park, bijvoorbeeld in de Japanse tuin van  Landgoed Clingendael. De duinen zijn ook vlakbij, daar is het natuurlijk ook leuk om te fietsen. En tijdens een etentje kan je lekker wat meer wijn drinken. Al moet je in zo’n drukke stad natuurlijk ook niet bezopen op de fiets naar je hotel proberen te slingeren.

Heerenveen heeft ook mooie fietspaden door de natuur. Het viel me op dat alles daar wat ruimer opgezet is dan in Alphen aan den Rijn, dat is wel zo prettig. Veel fietspaden waren aangegeven met een rode kleur (als een sintelbaan), duidelijk voor overig verkeer om er rekening mee te houden. Het lijkt mij leuk en nuttig  als alle fietspaden in Alphen ook een leuk kleurtje krijgen. Letterlijk en figuurlijk groen?

Fietsjes uit sloot

Hier was ooit een kind blij en dapper op aan het oefenen voor het afgedankt in sloot werd gedumpd.

Tine op fiets van Heelalphenfietst

Fietsen is niet risicoloos. Oversteekplaatsen in Alphen aan den Rijn en omstreken zijn voor fietsers soms levensgevaarlijk. Ook zijn sommige fietsstroken lang de kant van wegen zo smal, dat ik steeds bang ben om geschept te worden door auto’s. Gelukkig zie ik ook dat eraan gewerkt wordt om de veiligheid van fietsers te verbeteren bij de aanleg van nieuwe wegen.

Fietsers onder elkaar moeten ook goed uitkijken. Vooral “de jeugd” lijkt wars te zijn van verkeersregels. Pubers die in groepen naar school fietsen doen dat  vaak met z’n drieën naast elkaar en duwen elkaar ook nog eens regelmatig opzij. Net wanneer iemand anders wil passeren…

En wat denk je van racefietsers? Ook zij fietsen wel eens met z’n drieën naast elkaar en dan in een moordtempo. Zelfs binnen de bebouwde kom. Een keer werd mijn fietsende dochtertje omver gefietst door zo’n drietal op de Julianabrug, omdat ze niet op tijd konden uitwijken (geen ruimte hadden). Dochtertje slingerde een beetje, ze was nog klein. Houd alsjeblieft rekening met kinderen die nog niet zo stabiel kunnen fietsen.

park

Dan heb je nog de auto’s die op stoepen geparkeerd staan in woonwijken en achteruit de straat oprijden. De meeste automobilisten doen dat heel zorgvuldig, maar er zijn mensen die niet goed uitkijken. Al verschillende keren meegemaakt dat ik (bijna) aangereden ben. Moeders die met jonge kinderen fietsen zijn daarbij extra kwetsbaar, want kinderen van 5 jaar kunnen nou eenmaal niet zo snel remmen. Zo, dat moest ik even kwijt…

Laat het  je niet weerhouden om te fietsen, hoor. Rijd bewust, dan gaat het prima.

Het fijne aan  fietsen vind ik de frisse lucht en de bewegingsvrijheid. En het leukste vind ik eerlijk gezegd de momenten dat ik even pauzeer bij een theehuisje o.i.d. Een mooi plekje om heen te fietsen en daar uit te rusten vind ik bijv. de Sfeerstal in Nieuwveen. Het zomerweer is in aantocht, dus ik zou zeggen: Fiets naar het terras en geniet!
Veel plezier,

Tine de Jong-Veenstra

foto 1 en 3

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Heel Alphen fietst

  1. Pingback: De ervaringen van Tine de Jong « Heel Alphen Fietst

  2. Edwin Staal zegt:

    Wat een heel leuk stuk!! Kunnen we het ook op onze site plaatsen met een link naar je blog??
    Bedankt dat je bij de eerste ambassadeurs van #HeelAlphenFietst wilde horen!!!
    Edwin

  3. Danny zegt:

    Wie hier niet enthousiast van wordt!:))

    En die pauzes tijdens het fietsen zijn net als de lege ruimte tussen noten, die maken muziek tot muziek:)

  4. wim zegt:

    Bij het lezen ben ik in gedachte een stuk met je mee gefietst 😉 ………….je beschrijft het allemaal zo mooi.
    Tja, een stuk herkenning zit er wel in. Zelf fiets ik altijd naar het werk (12 km) maar als het bijvoorbeeld een prachtige ochtend is ga ik op tijd weg om nog even een stukje om te rijden. In het weekend stap ik ook graag op de fiets. Gewoon om me te laten verassen door datgene wat ik tegen kom zoals jij zo leuk omschrijft. Heerlijk!

Geef een reactie

