Einde zomer, begin van de herfst. Hoe kijk jij er tegen aan?

Vanmiddag liep ik door de tuin. ’t Is niet bepaald een wandeltuin- een kleine patio- maar omdat ik héél langzaam liep kon ik alles eens rustig in me opnemen. Ik had toevallig mijn camera nog om mijn nek en legde vast wat mij opviel.

Kijk, deze plant heeft zijn beste tijd gehad, zo te zien. Hoe heet ie ook alweer? Lampionplant. Hij rot een beetje weg… Wat een troosteloos gezicht. Maar hee, eigenlijk is het skelet van de lampion een kunstwerk! Dit zijn de bladeren van onze Plataan, waar het verval ook al toeslaat. Niet zo fraai, die grote dorre bladeren. Maar wacht eens even, daar achter dat grote bruine blad zie ik iets fragiels, waar het licht doorheen schijnt. Mooi! En dit is de Hedera. Als we niet flink snoeien overwoekert hij alles. Waar de bladeren zijn weggetrokken, blijven “zuignapjes” van de klimop op de schutting achter. Grappig, van dichtbij lijken het wel… Je kunt er van alles in zien! Hmm, onze Blauwe regen lijkt maar saai zo, zonder de weelderige blauwe trossen bloemen die hij in het voorjaar droeg… Alhoewel, er hangen nu wel bijzondere “boontjes” aan. Met een donzig velletje. Hè, al die besjes op de grond, dat geeft zo’n rommel. Wat steekt hun kleur eigenlijk prachtig af tegen de vergrijsde lavendel.Wat wil je zien, waar ben je naar op zoek tijdens je wandeling op deze wereldbol? Loop je het liefst snel door en schop je iets wat je niet aanstaat direct van je pad, of kun je soms wat langerzamer aan doen om het van meerdere kanten te bezien?

Liefs,

Tine de Jong-Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Einde zomer, begin van de herfst. Hoe kijk jij er tegen aan?

  1. Manon Brugman zegt:

    Mooi Tine, doet me even stilstaan bij de waarde van het waarnemen. Bedankt!

  2. rubyredactie zegt:

    Dag Tine, ben even door je blog gegaan, erg mooi gedaan en aansprekende teksten. Ik vind het ook leuk om tekstjes bij foto’s te plaatsen als een soort stripverhaal.
    Ben heel erg van je tuinfoto’s gecharmeerd en de boodschap om hier goed naar te kijken. Heel inspirerend. Wil dat eigenlijk ook doen, op mijn blog, op mijn manier. Mag dat? Ik zal dan vertellen dat het idee van jou afkomt en een verwijzing naar jouw blog maken.
    Alvast dank voor je antwoord, Ruby

  3. wim zegt:

    Een hele mooie invalshoek! Door een klein persoonlijk verhaal maak je een “grote” vraag heel helder.

    Wim

    PS Ik ben iemand die het rustig en van meerdere kanten bekijkt……

  4. Pingback: Wijze tuinlessen in het najaar « rubyredactie

Geef een reactie

