Autorijden vanaf 16 jaar, te grote verantwoordelijkheid.

Vanaf de dag dat je 16 jaar bent geworden mag je op voor je theorie-examen-B, waarna de praktijklessen vanaf 16,5 jaar mogen beginnen. Vanaf de dag dat je 17 jaar bent geworden mag je examen afleggen voor je autorijbewijs.

Kijk, mijn theoriediploma had ik op mijn 17e in mijn broekzak en ik haalde het rijbewijs toen ik net 18 was. Jawel, in één keer. Ik kan dus niet (en wil ook niet) beweren dat autorijden te moeilijk voor jongeren is. Ze kunnen heus wel een auto besturen en de verkeersregels snappen. En inparkeren kunnen ze vast beter dan ik 😉
Maar dan? In de praktijk vergt goed en veilig autorijden heel wat meer dan de techniek onder de knie hebben. Je moet overzicht hebben, kunnen plannen, je kalmte kunnen bewaren en snel kunnen anticiperen in het verkeer. Je moet je lang kunnen concentreren, ook als er vrienden meerijden die na een feestje nogal uitbundig zijn.
Ik vind autorijden een veel te grote verantwoordelijkheid voor jongeren van 16, 17 jaar.
Ze kunnen niet alleen zichzelf doodrijden maar ook een ander… Ik houd mijn hart vast.

Als je geslaagd bent voor je rij-examen, krijg je een volwaardig, definitief rijbewijs en géén voorlopig rijbewijs. Totdat je de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt, mag je alleen met een door jou opgegeven begeleider(s) rijden die aan de eisen voldoet.

Begeleiders? “Ik zit aan het stuur –vloek- houd je mond!” is wat volwassen bestuurders zeggen als een passagier ongevraagd advies durft te geven tijdens het rijden. Zouden pubers überhaupt naar hun begeleiders luisteren?
Ik weet nog wel dat ik na mijn rij-examen juist geadviseerd werd om veel in mijn ééntje te rijden, zelfstandig kilometers te maken, om zelfvertrouwen achter het stuur te krijgen.
Afgezien daarvan is onder toezicht rijden volgens mij niet veiliger. Want hoe moeten begeleiders ingrijpen als het mis gaat? Aan het stuur trekken?
Ik zou eerder de leeftijdsgrens omhoog doen ipv naar omlaag. We willen toch het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren? Minder (geparkeerde) auto’s in de straat? Gezonde levensstijl? Laat de jeugd toch lekker fietsen 🙂

Dit waren mijn gedachten er over en ik ben benieuwd hoe jullie er over denken. Let me know, geef je reactie hieronder, thanks!

Groeten,
Tine de Jong-Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Autorijden vanaf 16 jaar, te grote verantwoordelijkheid.

  1. Rob Groen zegt:

    Hoewel ikzelf behoorlijk conservatief ben denk ik dat systeem “2toDrive” wel gaat werken. Er is Duits onderzoek gedaan waaruit blijkt dan 2toDrive het aantal ongevallen en slachtoffers terugdring.

    Kijk op op http://bit.ly/sOehj8 daar staat o.a de volgende alinea:
    “Ervaringen in het buitenland laten zien dat 2toDrive werkt. Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank of drugs rijden. Ook heeft onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aangetoond dat het experiment jaarlijks tot 16 verkeersdoden kan voorkomen.”

    Mijn gedachte:
    Als de 17 jarige zijn rijbewijs heeft kan hij echt wel rijden. Ervaring en inzicht moet groeien. Ik denk dat een ervaren rijder op de bijrijdersstoel versneld inzicht kan bijbrengen. Daarnaast zal het zorgen voor minder baldadig gedrag.

    Ik zie het met vertrouwen tegemoet.

    Rob

    • tinexpression zegt:

      Dank je voor je reactie, Rob! Ik heb het gelezen over het Duitse onderzoek en dat stelt me wel wat gerust. Ben blij dat het 2toDrive blijkbaar wel werkt.
      Toch zou ik liever willen dat jongeren niet op hun 16e een ervaren bijrijder krijgen die hen het inzicht versneld kan bijbrengen, maar dat jongeren dat op hun 18e krijgen. Dus ipv een leeftijdsverlaging, een leeftijdsverhoging voor het zelfstandig rijden.

  2. okkibox zegt:

    Ik ben het helemaal eens! Bovendien is het al droevig gesteld met de wat oudere jongeren of de wat jongere ouderen op de weg en dit geldt zelfs voor een aanzienlijk deel van wat tegenwoordig allemaal in een auto zit. Wat zou je daar dan aan moeten doen? Begeleiders kunnen volgens mij alleen ingrijpen als je een echte lesauto hebt. Met dubbel gas- en rem-pedalen enzovoort. Dat er veel te veel auto’s zijn, staat buiten kijf. Maar dat is al jaren zo. Zelfs al komen er steeds meer wegen bij…er is amper meer plek om te parkeren en de wegen blijven vol! En dan met al die 16-plussers erbij, leven wij straks nog slechts in het Grijze Hart. Helaas….het is niet anders of we moeten gedwongen worden massaal het openbaar vervoer of de fiets of beiden te gebruiken. Nou… en dát lukt dus nog steeds niet en ik weet wel waarom! Maar voor mij is het plezier van het autorijden er al lang af! Groetjes, Maria!

    • Char zegt:

      Dat meer auto’s komen is onlogisch… Ze rijden hoogstwaarschijnlijk in de auto van de bijrijder en kopen op hun 18de pas een auto… En dat zou warschijnlijk anders ook zo zijn.

  3. Mijn valt wel op dat de jonge chauffeurs van dit moment met het nieuwe rijbewijs een stuk rustiger rijden dan vroeger. Ze kunnen het blijkbaar wel als er een duidelijke consequentie dreigt.
    Ik vraag mij alleen af of hersens van dejongeren al wel klaar zijn voor dit soort onoverzichtelijke aktiviteiten. En ook eens met de argumenten die je noemt in het stuk. Hoe moet je reageren. En ook: waarom zou een jongere nu ineens wel met zijn ouders in de auto willen? En dan ook nog commentaar van ze krijgen?
    En inderdaad: hoe overleefd een jongere een dodelijk ongeluk? Ik bedoel: hoe gaat hij dat verwerken, hoe slaat het in op de begeleider (die niets kan doen), etc.

    http://www.sphvrmn.nl

    • tinexpression zegt:

      Dankje voor je reactie. Je noemt een goed punt: hoe verwerkt jongere het als hij een auto-ongeluk veroorzaakt? Het is voor volwassenen al moeilijk te verwerken, maar voor jongeren misschien nog meer bepalend voor zijn leven. En hoe is de wetgeving op dat gebied, bijvoorbeeld als jongere schuld heeft aan het ongeluk? Ik weet het niet precies, daarom roept het allemaal nieuwe vragen bij me op en ben ik er niet gerust op.

    • een 16 jarig meisje zegt:

      sorry hoor Chiel, ik ben 16 jaar en er zijn echt wel jongeren die wél verantwoordelijk zijn.
      jullie praten alleen maar over jongeren die baldadig reageren wanneer ze commentaar krijgen. niet alle jongeren zijn hetzelfde.
      En over dat onze hersenen die activiteiten niet aankunnen (activiteiten schrijf je trouwens met een c, je schrijft niet aktiviteiten) dat verschilt ook van persoon tot persoon.
      Als 2toDrive goede resultaten, minder ongevallen en minder overtredingen oplevert zou ik daar maar blij mee zijn.

      groetjes.

      • Char zegt:

        Maar je kunt in de wet geen verschil maken tussen verantwoordelijke en onverantwoordelijke tieners, zou het dat niet veiliger zijn om het helemaal niet te doen?

  4. Rob Groen zegt:

    Ik wil niet zeuren over details maar ze mogen pas van hun 17e gaan rijden met een coach, niet vanaf hun 16e.

    Ik begrijp dat je liever ziet dat dit (of een dergelijk) systeem in leeftijd wordt opgeschoven zodat het begeleid rijden een jaar later (18e) gaat plaatsvinden.

    Tja…. niet zo’n gekke gedachte eigenlijk.

    • tinexpression zegt:

      Ja, je hebt gelijk: vanaf 16,5 jaar mogen ze les nemen, vanaf hun 17e mogen ze rijbewijs halen. En dan moeten ze tot hun 18e onder toezicht van begeleider rijden.
      En het liefst zou ik alles een jaar vooruit schuiven.

  5. Alfred Riepma zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens. Veel jonge bestuurders zijn nu al betrokken bij ongevallen. Als je de leeftijd verlaagt, neemt die kans alleen maar toe.

    Het onder begeleiding rijden van jonge bestuurders vindt ik wel een goed plan, maar doe dit dan vanaf 18 t/m 21 jaar.

  6. Albert Bremer zegt:

    Beste Tine,

    Ik kan je volgen, maar ik zie ook voordelen in het voorstel.
    Door jongeren op hun 16e te laten starten met theorie en praktijklessen en een rijbewijs vanaf hun 17e waarmee ze onder toezicht mogen rijden, kan z’n voordelen hebben.
    De nadelen zoals je die schetst zijn zeker aanwezig, maar ik zie toch sommige dingen anders. Jongeren leren sneller dan ouderen dat is bekend. Tot nu toe was en is het zo dat de 18 jarige vanaf het moment dat ze het papiertje in handen hebben, direct alleen in de auto kunnen stappen (zij het met een punten rijbewijs) en met hun vrienden direct naar de eerste kroeg kunnen rijden en wie weet met welke gevolgen. Uiteraard lekker scheuren is ook favoriet kijk maar naar de cijfers van ongelukken in het verkeer.
    Jongeren die eerst onder toezicht mogen rijden, leren in de praktijk door veel te rijden veel beter begrip te krijgen voor wat er in het verkeer gebeurd en zien dan ook eerder de gevaren. Als ze dan op hun 18e alleen in de auto stappen, hebben ze heel wat meer bagage en zijn veel ervarener, waardoor veel van de ongelukken die er nu nog gebeuren, waarschijnlijk uitblijven.
    Natuurlijk is de gezagsverhouding tussen de jongere en de begeleider belangrijk, maar ook de begeleider kan hier veel van leren. Juist omdat de begeleider met een andere verantwoordelijkheid naast de bestuurder zit (per slot, als er te hard of door rood wordt gereden is de begeleider ook verantwoordelijk) denk ik dat dit positief werkt naar beide kanten.
    Ik zie er in ieder geval naar uit dat ik straks mijn zoon (nu 15) en later met mijn dochter (nu 12) kan begeleiden en hun in de praktijk hun verantwoordelijkheid in het verkeer kan bijbrengen.
    Overigens, cijfers in Amerika waar jongeren vanaf 16 jaar mogen sturen geven ook aan dat op jongeren leeftijd starten met rijden niet per sé verkeerd gaat uitpakken.
    Tot slot nog een laatste opmerking hierover. Ik denk dat ook het onderwijs hier een mooie rol in zou kunnen spelen.

  7. michaelblogt zegt:

    Ik weet nog niet zo zeker of leeftijd hier echt toe doet, uiteindelijk krijg je ervaring door het rijden, door veel kilometers op de baan te zijn. Sommige mensen durven als argument aanbrengen dat ze reeds jaren met de auto rijden, maar het zijn niet de jaren die tellen maar de kilometers dat je gereden hebt.

    Overigens hebben tegenwoordig alle nieuwe bestuurders een rijbewijs nodig en moet daarvoor de nodige proeven afleggen. In de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde moest ik enkel een theoretisch examen afleggen en daarna 6 maanden met een L rondrijden, daarna mocht ik gewoon mijn rijbewijs gaan ophalen. Dus vind ik dat de starters tegenwoordig beter voorbereid zijn dan ik in die tijd.

    Alle systemen hebben hun voor en nadelen, maar we moeten de jeugd ook wat krediet geven hé, zo’n fantastische chauffeurs waren wij ook niet toen we juist de baan op kwamen.

    Ik denk ook niet dat er in de toekomst nog veel zware ongelukken gaan gebeuren … als je in de file staat is dat een beetje moeilijk ;-))
    En we zullen met z’n allen nog heel veel en heel dikwijls in de file staan …
    😉

  8. 16 year old zegt:

    Het is natuurlijk een feit dat er veel jongeren zijn die zulke grote verantwoordelijkheden niet aankunnen. Maar ik wil jullie er toch op wijzen dat ook niet alle volwassenen zich helemaal beheerst achter het stuur kunnen houden, of vlekkeloos kunnen inparkeren. Ik denk toch dat kinderen van sommige kinderen van 16 dit makkelijk aankunnen.

  9. Jorn zegt:

    Nou, ik vind dit een beetje onzin..
    Over een paar jaar wil de regering de OV-Jaarkaart afschaffen. En dan?
    Ja dan moeten we dus maar elke dat apart betalen voor trein bus metro tram.
    Dan lijkt het mij wel zo handig als jongeren mogen autorijden.

  10. Anoniem zegt:

    precies, het is superhandig, ik ben net 17 en heb nu mn rijbewijs op zak! 🙂

  11. ik vind het goed dat 16 jarige kunnen beginnen met rijlessen omdat zo ze ervaringen opbouwen voo r als ze 18 jaar zijn. Ze zijn dan ook geen beginners meer en kunnen tegen de stress en houden zich aan de regels.

Geef een reactie

