De zin van het bestaan.

Zeg me alsjeblieft: wat is de zin van het bestaan? Voor wie heeft dit zin? Voor God? Voor onze ouders? Voor onze partners? Voor de volgende generatie? Voor onszelf?

Ieder leeft zijn eigen leven. Niet allemaal tegelijk en niet hetzelfde. Levens kunnen evenwijdig lopen aan elkaar, of elkaar kruizen, soms ontstaat er een verbinding, soms vallen verbindingen uiteen… Macht, kennis, energie, lust, liefde, geluk, pijn, verdriet, plezier, bewondering, afschuw.. ieder van ons krijgt er mee te maken en probeert er het beste van te maken, want: “het leven gaat door.”

Maar tot dusver worden we geboren en gaan we dood. En van dat laatste kan ik heel verdrietig worden. Of erger: ik kan er leeg van raken. Soms heb ik het gevoel dat alles voor niets is, dan voel ik geen verbondenheid met het leven, geen basis.

Ik kan het wel rationaliseren: het bestaan heeft zin want als het geen zin had dan was het niet ontstaan. Dan was het Niets het Niets gebleven. Daar houd ik me op moeilijke momenten aan vast. Anders zou ik kunnen afglijden naar onverschilligheid. Onverschilligheid, leven zonder zin-besef, is niet-leven.

Waar ben ik? Waar ben jij? Waarom? Dat wil mijn ziel weten. Dus laat het me weten, als jij het weet…

liefs, Tine

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De zin van het bestaan.

  1. Willem Wind zegt:

    Het leven heeft geen enkele zin. Ga vanuit hier het leven bekijken en je ziet vanzelf waar het idee vandaan komt want deels en versnippert heeft het wel zin.

  2. Beste Tine,

    dit zijn geen vragen die een mens zich moet, mag en kan stellen. Je krijgt er nooit een antwoord op. We zijn er simpelweg te onwetend voor. Wij mensen hebben daarvoor wel een prachtig alternatief: geloof. Geloven in God, geloven dat er niks is, dat er iets is, het maakt me niet uit. Het blijft een geloof. Fijn als je dat kan helpen, ellendig als dat je benauwt. Het blijft echter een abstractie, waarvan we de details nooit zullen weten.

    Nogmaals het is geen vraag, die wij onszelf moeten stellen. Houd het maar een beetje simpeler. Wij kunnen ons leven zelf zin geven, door anderen te helpen, iets moois te doen of te maken, gelukkig te zijn. Sterker nog dat is wat we moeten doen in dit leven. Niks anders. Het brengt je dicht bij huis, bij jezelf en je hebt geen tijd meer voor vragen, waarop we toch nooit een antwoord zullen vinden en die het jou en de mensen om je heen alleen maar lastig maken.

    vriendelijke groet

    Machiel

  3. Rombout zegt:

    Dag Tine, toen mijn vader stierf en ik zijn levenloze lichaam aanraakte stelde ik dezelfde vraag: “Waar ben je?” Jaren later schreef ik er een gedicht over, mijn manier om zin te geven. Liefs, Rombout

    HIER
    Waar ben je nu?
    Waait wind wolken weg
    ontplooit er zich een dieper
    weten: vanuit een blauwe
    diepte spreek je, zoals je
    nooit gesproken hebt, en ik
    luister, je woorden dragen
    verder dan mijn lippen ooit
    vermochten, en zo fluister
    je mijn naam, je schrijft
    in letters die alle wind
    weerstaan: je blijft
    bestaan

  4. Frank zegt:

    Weinrebs standaardwerk De Bijbel als Schepping verscheen voor het eerst in 1963, sloeg in als een bom en geldt als een hoogtepunt in de joodse mystiek. Weinreb neemt u mee naar de grondstructuur van de Bijbel en de wezenlijke betekenis van de schepping, van Adam, Noach, Jakob, de 10 plagen en vele andere personen/gebeurtenissen/getallen in de toraverhalen. Dit boek biedt een diepgaand en tijdloos inzicht in de zin van het leven.

    Friedrich Weinreb (1910 – 1988) was de grote kenner van de joodse mystiek en deed dat vanuit de levenssituatie van de moderne mens, ongeacht cultuur of religie.

Geef een reactie

