Luisteren naar inwoners luistert nauw.

Sommige mensen verwijten het bestuur van de gemeente, dat ze te weinig luistert naar de inwoners. Nu is er iemand van dat bestuur die kenbaar heeft gemaakt dat ze graag met inwoners in gesprek wil gaan. Zij voelt zich als wethouder verbonden met de stad en verantwoordelijk voor het wel en wee van de inwoners. Daarom nodigt ze inwoners van haar stad uit om aan haar, onder het genot van een kop koffie, te vertellen wat hun wensen of op- en aanmerkingen zijn t.a.v.de stad. Zij zal zich luisterend opstellen. Ik zie dat als een positieve actie. Luisteren houdt overigens niet in, dat ze alle problemen van iedereen zal oplossen en alle wensen zal vervullen. Het is nou eenmaal onmogelijk, want “zoveel mensen, zoveel mensen”; iedereen heeft verschillende belangen en mogelijkheden. Maar het feit dat iemand aangeeft te willen luisteren vind ik een positieve zaak. Ik vind dat álle bestuurders open moeten staan voor gesprekken met iedereen. Daar is alleen niet genoeg tijd voor, dat begrijpt iedereen: als ze alleen maar naar iedereen luisteren is er geen tijd meer om plannen te maken, belangen af te wegen, keuzes te maken en die te onderbouwen.

Ik vind het een goede zaak dat één van de wethouders een vaste tijd vrij maakt om in gesprek te gaan met wie dat maar wil.

Nu zijn er mensen, dezelfde mensen nota bene die het bestuur verwijten dat ze te weinig luistert naar de inwoners, die deze actie van de wethouder afkeuren. Ze vinden het hooghartig van haar en zeggen dat het een publiciteitsstunt is. Kortom, ze hebben er geen vertrouwen in.

Er is kennelijk veel wantrouwen. Jammer, want met wantrouwen bereik je weinig goeds.
Alle initiatieven worden bij voorbaat al neergemaaid.
Op de koffie gaan is iets nieuws – eigenlijk iets heel ouds wat nu weer opnieuw als middel wordt ingezet- om een kortere lijn, een meer persoonlijke lijn, tussen gemeentebestuur en inwoners te creëren. Geef dit wat tijd, reageer niet meteen zo afwijzend, kijk er eens met een positievere bril naar.

Misschien moeten sommige mensen gewoon even wennen aan verandering.

Groeten,
Tine de Jong-Veenstra

Advertenties

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Luisteren naar inwoners luistert nauw.

  1. Als we wel even realistisch blijven, stel je toch eens voor dat zomaar iedereen naar de wethouder kan stappen om te klagen, dan is het 1 x per dag leuk voor de wethouder maar als het 10 mensen zijn houdt het al gauw op, tenzij men gaat communiceren doormiddel van groepen, waarin iedereen zijn zeggie kan doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s