De aanval is de beste verdediging?

polarisatie
Weet je, ik durf soms BIJNA mijn mening niet op te schrijven, uit angst dat ik een negatieve lading over me heen krijg. Dat zou toch niet zo moeten zijn? Er zijn veel mensen die niet uitkomen voor hun mening, of hun vragen niet durven stellen. Bang voor represailles. Dat vind ik begrijpelijk, maar ook heel jammer.

Mensen hoeven het natuurlijk niet altijd met elkaar eens te zijn, en discussies daarover vind ik juist leuk en nuttig, maar wat ik nu duidelijk zie, is dat een paar mensen het hoogste woord nemen en dat ze anderen -die andere visies hebben, of zich voorzichtiger uitspreken- meteen afbekken.

Kritiek geven en misstanden aan de kaak stellen, is belangrijk. De manier waarop dat gebeurt vind ik óók belangrijk. Van mij mag het wel wat minder hard, minder aanvallend. De huidige manier van commentaar geven, klagen en reageren is in mijn ogen vaak te snel en te veroordelend. En dat schiet het doel voorbij. Het lijkt wel alsof mensen het vermogen om zich in te leven in een ander hebben verloren, of ze geen moeite meer willen doen om een ander -die misschien andere gewoonten heeft- te leren kennen. Het nodige begrip is zo ver te zoeken. Waar komt dat door? Is het frustratie? Is het egotripperij? Of zijn mensen zo bang voor elkaar dat ze denken: “de aanval is de beste verdediging”?

Scherpe tegenstellingen en wantrouwen maken meer kapot dan ons lief is.

Met vriendelijke groet (met de nadruk op vriendelijk),
Tine de Jong – Veenstra

 

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De aanval is de beste verdediging?

  1. Willem Wind zegt:

    Leuke blog, ik heb geen commentaar…
    Maar ik denk dat het vooral komt omdat onze levens geleefd worden door anderen. De eigen verantwoordelijkheid is flink uitgehold en als burger moet je steeds meer op de vooruit gestippelde weg blijven lopen. Dit op straffe van meer geld betalen, afkeuring trotseren tot zelf ingrepen in het eigen leven door bv. hulpverleners.
    We moeten als Nederlanders weer eens leren dat “shit happend”. Dat we niet alles onder controle moeten houden als dat ten koste gaat van de persoonlijke vrijheid van anderen. En dat moet gezegd in een landje dat bekend staat of stond als de meest tolerante van de wereld. We zijn zoals gebruikelijk weer eens doorgeschoten.
    Een mooie nieuwjaars goed voornemen: geef de ander ruimte om te leven en prijs die die direct gebruikt maakt van die ruimte.

  2. menno zegt:

    Nou zeg, je schrijft het zelf al op. Macht #machiel….. etc. Wist wel dat je het inzicht en de wijsheid had! Groeten Menno (Kuijs & Langendoen Makelaars en ook Kwiktrans, twee twitteraccounts, twee bedrijven, zelfde persoon :-P)
    Leuke blogs heb je, dus niet stoppen om wat vervelende (machtswellustige?) personen.

Geef een reactie

