Huiswerkstress.. Verlangen naar een huiswerkvrije school. Deel 1.

donkere wolk huiswerk

Huiswerk, never liked it…
Vroeger, toen ik nog op de basisschool zat, vond ik het al vreselijk om huiswerk te maken… Topografie, staartdelingen, geschiedenis, verplicht lezen… Ik ging liever tekenen, met de katten spelen, buiten hutten bouwen of dingen onderzoeken die me interesseerden. Niet dat ik leren vervelend vond hoor, maar ik deed het liever op mijn eigen manier. (Ik haalde vaak informatieboeken uit de bieb en maakte samenvattingen ervan in een schriftje, ik ging toneelstukken uit mijn hoofd leren, ik leerde samen met een vriendinnetje het brailleschrift en morse, en meer van dat soort dingen.) Maar huiswerk hing als de bekende donkere wolk boven mijn koppie.

Op de middelbare school werd huiswerk maken voor mij echt een ramp. Ik stelde het altijd uit tot het laatste moment en ja, daardoor kreeg ik het bijna nooit helemaal af. Wat ik wel had gemaakt, raakte ik ook nog eens regelmatig kwijt.. De angst om betrapt te worden op een leeg schrift was altijd aanwezig. Ik herinner me dat ik huiswerk van geschiedenis vaak nog snel even maakte tijdens de les ervóór, tijdens de Engelse les. En dat ik voor proefwerken wiskunde tot middernacht moest leren, omdat ik dan pas alle sommen van het hoofdstuk voor het eerst onder ogen kreeg. Geen wonder dat ik in 5 Atheneum bleef zitten. Hoe vaak ik wel niet in pauzes en tussenuren probeerde te redden wat er te redden viel.. Ik zat dan met mijn neus in de boeken om snel nog even wat rijtjes in mijn hoofd te stampen. (Alhoewel, ik zat vaker te pokeren en te dammen met de jongens -eh ja, dat was toen in- of dom te ouwehoeren. Later mochten we vrij gaan gymen in tussenuren! Daar deed ik natuurlijk enthousiast aan mee, maar goed, je begrijpt dat het niet bevorderlijk was voor mijn cijfers.) Ik zakte dan ook voor mijn examen… Op tweetiende punt, dat was balen. Maar het is uiteindelijk goed gekomen; het jaar daarop slaagde ik met vlag en wimpel en vervolgens slaagde ik voor mijn vervolgstudie zelfs Cum-laude.

Nu ben ik moeder. Mijn oudste twee kinderen zitten nu in de vierde en tweede van de middelbare school en hebben… huiswerk! Het is alsof IK weer huiswerk heb. “Mam, wat betekent…” “Mam, ik snap deze som niet!” “Mama, kun je dit even uitleggen?” Dat vind ik niet zo erg, om hen dingen uit te leggen. Wat ik wel vervelend vind, is dat ik ze achter hun broek aan moet zitten.

Mijn zoon (16) wil graag gamen en vergeet als hij eenmaal daarmee bezig is dat er nog huiswerk bestaat. Hij toont veel weerstand als hij met huiswerk moet beginnen en hij is véél te snel klaar met leren… Dan zegt hij dat hij het allemaal snapt en alles al gemaakt heeft. Om er maar vanaf te zijn. Maar ik herken die trucjes van mezelf en heb ‘m dus door, dus ik reageer streng en ongenadig 🙂 en zet ‘m weer aan het werk. De inhoud van zijn etui vliegt me soms om de oren en al onze houten stoelen missen inmiddels allemaal een stukje…

Mijn dochter spreekt veel af met vriendinnen, doet van alles tegelijk (huiswerk oefenen op de computer en twitteren, TV kijken, whatsAppen, muziek luisteren en eten) Zij maakt wel keurig ál haar huiswerk maar doet er zó lang over dat ze pas na 10 uur ’s avonds klaar is en dan boos wordt als ik zeg dat het bedtijd is.

De sfeer is niet fijn als er gedoe is rond het huiswerk. Maar helaas… dat huiswerk is er elke dag weer! We worden er allemaal wat gestrest van…

Ik zit soms te fantaseren over een ander leersysteem zonder enige vorm van huiswerk. Volgende keer meer daarover…

Groeten,

Tine de Jong – Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Huiswerkstress.. Verlangen naar een huiswerkvrije school. Deel 1.

  1. Cindy zegt:

    Hier hadden we het van de week al over: huiswerk van de kinderen en de ouder er achter. Naast het reguliere huishouden runnen, je werk met voldoende verantwoordelijkheid uitvoeren, de kinderen naar sportclubs rijden en ze gezond te eten geven is er dan het huiswerk dat op tijd af moet zijn. Soms vergeet je in alle drukte dat je had toegezegd om te helpen en als het dan 21:00uur is en je klaar bent met de kleinste naar bed brengen, ben je bijna geneigd om het werkstuk maar even zelf in elkaar te zetten. Voor allen beter als ze een uurtje langer op school blijven en het huiswerk daar maken?? Maar nu fijn genieten van de vakantie. Fijne dagen!

Geef een reactie

