Huiswerkstress.. Verlangen naar een huiswerkvrije school. Deel 2.

Een huiswerkvrije school, dat lijkt me wel wat!
Er zijn al wat proeven gedaan met “huiswerkvrije scholen”. Als ik het goed begrijp zijn de resultaten niet zo best. Maar die scholen zijn niet écht huiswerkvrij; de leerlingen blijven langer op school om, al dan niet onder begeleiding van een docent, hun huiswerk te maken. Op zich vind het wel positief als scholen de mogelijkheid bieden voor hun leerlingen om huiswerk op school te maken, want voor kinderen die geen rustig thuis hebben om huiswerk te maken is het goed dat ze een plek krijgen, maar ik heb liever dat ze helemaal geen huiswerk krijgen… Het is de vraag of de leerlingen die de stof niet begrijpen voldoende uitleg van de aanwezige docent krijgen en of ongemotiveerde leerlingen hun huiswerk beter gaan maken op school dan thuis.
Wat is nu vaak het geval: de leerlingen mogen huiswerk maken tijdens of na de les. Als een leerling iets niet begrijpt, loopt de leraar naar hem toe om het uit te leggen. Andere leerlingen, die een andere vraag hebben, moeten dan wachten tot de leraar weer tijd voor hen heeft. Vaak duurt dat te lang en gaan de leerlingen zitten klieren of wat anders doen uit verveling. Dat kan de leraar niet helpen, want hij kan zich nou eenmaal niet opsplitsen. Heel wat kostbare tijd wordt zo verspild, wat demotiverend werkt voor zowel leraren als leerlingen.
Een groot nadeel van huiswerk maken op school is dat de kinderen nog langer tussen de schoolmuren moeten zitten.

Ik wil dat er helemaal geen huiswerk wordt gegeven en kinderen kortere schooldagen hebben!
Ik kan me voorstellen dat een paar ouders nu denken: “Ja, ho eens even, als mijn kinderen korter naar school gaan, dan heb ik een probleem, want dan moet ik meer opvang regelen!”
Het zou dan ook mooi zijn als volwassenen ook kortere werkdagen hebben, toch? Dan hoeven ze geen opvang te regelen en kunnen ouders en kinderen meer tijd met elkaar doorbrengen.
“Dat kan niet, er moet nou eenmaal veel geleerd worden en er moet brood op de plank komen, dus korter naar school en korter werken is uitgesloten.”
Is dat zo? Het is maar net wat we met z’n allen willen en waar we voor kiezen, denk ik. We werken steeds langer door, we hebben steeds minder contact met onze kinderen, we krijgen steeds minder rust en vrije tijd. Willen we dat stramien aan de volgende generaties doorgeven?
Het lijkt me heerlijk als iedereen pas om een uur of 10 hoeft te beginnen met leren of werken. Als het al licht is wanneer je op moet staan, voelt het wat natuurlijker. Er is tijd genoeg om goed te ontbijten. Dan heb je meer energie om je te concentreren. Leren en werken gaan dan makkelijker en sneller, met als gevolg dat je meer tijd voor je familie, vrienden, sport etc. overhoudt. Dat komt relaties en je persoonlijke ontwikkeling ten goede. Minder schooluitval, minder burn-outs.. Wat zou het mooi zijn als iedereen meer vrije tijd krijgt!

Even terug naar het huiswerk. Ik zeg: laten we al het huiswerk afschaffen.
Dit idee is tegen de tendens in; er wordt steeds meer huiswerk gegeven. Ik weet dat havo leraren klagen over ingestroomde VMBO-ers, die niet gewend zijn aan veel huiswerk en daardoor de hoeveelheid huiswerk van de havo niet aankunnen. Dus willen ze dat VMBOers meer huiswerk krijgen, om ze voor te bereiden op de havo. Is het ook mogelijk om die gedachtegang om te draaien, ik bedoel, we kunnen er ook voor kiezen om op de havo minder huiswerk te geven.

Kinderen op de basisschool krijgen tegenwoordig ook al best veel huiswerk. En ze moeten leren zelf hun werk te plannen, omdat men denkt dat ze het anders in de maatschappij niet zullen redden. Maar is dat zo? Kinderen eigen verantwoordelijkheid geven vind ik wel belangrijk, maar is de manier waarop we dat nu doen de beste manier?
Ik denk, dat kinderen verantwoordelijkheid leren dragen en leren plannen als ze een goed voorbeeld krijgen. Als je kinderen een duidelijke structuur biedt, pikken ze dat vanzelf wel op en kunnen ze die structuur later weer gebruiken om hun eigen kinderen dingen aan te leren. Zo zou ik willen dat in het onderwijs meer ‘gebruik’ werd gemaakt van de natuurlijke aanleg van kinderen om zich te willen ontwikkelen, mee te willen doen en mensen die ze bewonderen te imiteren.

Zoals een aantal van jullie al weten, ben ik een dromer…
Ik heb ook al wat zitten dromen over een ander schoolsysteem. Ik zal die droom proberen op te schrijven. Als het lukt, plaats ik hem morgen als blog.

Groeten,
Tine de Jong – Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Huiswerkstress.. Verlangen naar een huiswerkvrije school. Deel 2.

  1. Anoniem zegt:

    Hoi Tine,
    Een mooie droom maar ietwat te gemakkelijk bedacht. Ik kan wel minder gaan werken, later beginnen etc. Hoe betaal ik dan alle kosten die gemaakt worden?

    • tinexpression zegt:

      Beste anoniem,

      Als iedereen uitgeruster aan zijn werk kan beginnen kan er in minder tijd meer werk verzet worden. Als mensen gelukkiger en gezonder worden, dan levert dat voor de hele maatschappij kostenbesparing op. Als heel veel mensen minder stress ervaren, beter eten, meer sporten, meer tijd voor relaties hebben en zo, dan is er veel minder geld nodig voor o.a. gezondheidszorg en kan de belasting omlaag. Waardoor je meer geld overhoudt om je kosten te betalen.

      Groet,
      Tine

Geef een reactie

