Een (on)bekende mevrouw in een knalgeel autootje

tante fairyEr komt een knalgeel autootje naast mijn raam staan. Verbaasd kijk ik naar buiten. Mijn moeder zit achter het stuur! Ze kijkt me trots en blij aan. Maar dat kan toch helemaal niet? (Ze woont helemaal in Heerenveen en durft al jaren niet meer te rijden.)
Zou ze een autootje hebben gehuurd om al haar kinderen te bezoeken en persoonlijk een gelukkig nieuwjaar te wensen? Ik kijk nog eens goed. Ja, het is m’n moeder! Wat een verrassing op nieuwjaarsdag! Ze kijkt me nog eens heel vrolijk aan. Ik storm naar de deur om haar te begroeten en zie dat ze de auto keert. Ik steek als groet mijn hand op en tegelijkertijd besef ik dat ze toch mijn moeder niet is… Ze is iets jonger. Maar oh, wat een gelijkenis!

Ik bel naar mijn ouders om dit grappige voorval te vertellen en hen een gelukkig Nieuwjaar te wensen. Mijn moeder zegt: “Nu ik je toch aan de lijn heb…Tim vertelde dat het graf van Tante Fairy wordt geruimd.”

Toen ik 2 jaar was, woonde ik een jaar lang bij Oom Tim en Tante Fairy. (Fairy is de jongere zus van mijn moeder). Ik noemde hen papa en mama. Eén of twee maanden nadat ik weer thuis woonde, overleed Fairy. Dat is nu 40 jaar geleden.

Ze is er al heel lang niet meer en ik geloof dat haar geest niet aan de plek van haar graf gebonden is, maar toch roept het emoties bij me op dat haar graf geruimd wordt. Ik zal haar overigens altijd blijven herinneren als mijn tweede mama, met of zonder graf.

Toen ik de telefoon neerlegde, dacht ik ineens: die mevrouw in de knalgele auto, was dat Tante Fairy, die me even gedag kwam zeggen?
Rationeel weet ik dat dat niet kan, maar ik koester toch deze mooie gedachte.

Een liefdevol 2013 toegewenst,
Tine de Jong – Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een (on)bekende mevrouw in een knalgeel autootje

  1. Anoniem zegt:

    Mooi en beeldend geschreven! Jij ook een felukkig 2013!:-))

Geef een reactie

