N van Niemand-in-het-bijzonder of van Naar-mens of van Narcist

Heb jij dat ook wel eens, dat iemand onvriendelijk reageert op één van je berichtjes (op bijv. twitter of facebook) en dat jij dan denkt: “Huh? Waar heb ik dat nou aan verdiend?” Misschien haal je al snel schouders op en ga je over tot de orde van de dag, of je vraagt wat hij/zij bedoelt. Meestal is de lucht dan weer snel geklaard. Maar soms ook niet.

Het overkomt mij gelukkig zelden, maar als een persoon méérdere malen onaardig doet dan begin ik toch wel even aan mezelf te twijfelen en breek ik een hele nacht mijn hoofd over de vraag: “Waarom? Wat heb ik verkeerd gezegd?” Soms kom ik tot het inzicht dat ik iets niet goed heb gedaan of iets niet handig heb verwoord en dan bied ik mijn excuses aan. Maar er zijn ook gevallen waarbij het probleem niet bij mij ligt… Dan maakt het niet uit wat ik doe of hoe ik iets zeg; het is in de ogen van sommige personen nooit goed.

Voor het gemak noem ik zo iemand even een N. (N van Niemand-in-het-bijzonder of van Naar-mens of van Narcist…) Ik wil het goede in iedereen en dus ook in N blijven zien. Door me in N te verplaatsen en stil te staan bij wat N heeft doorgemaakt, kan ik (bijna) altijd N’s ideeën verklaren en begrijpen hoe N tot zulk gedrag komt. Dat heeft als nadeel dat ik negatief gedrag van N steeds zelf als het ware goedpraat!

Nu vertelde een vrouw aan me dat ze wel eens bedreigd wordt op haar werk. (Ze werkt in een ziekenhuis) Ze durft niets persoonlijks meer op social media te zetten, omdat ze bang is dat patiënten met vervelende bedoelingen daar misbruik van zullen maken. Zij zei dat zij ook het negatieve gedrag wel kon verklaren van die patiënten, maar dat zulk gedrag daarmee nooit te rechtvaardigen valt! Daar heeft ze natuurlijk gelijk in. En dat is iets dat ik voortaan in mijn achterhoofd blijf houden. Ik vergeef mensen zoals N wel, maar dat betekent niet dat ik zulk gedrag accepteer.

Ik heb overigens mazzel; ik hoef niet samen te leven of te werken met N. Je zal maar getrouwd zijn met een N! Of een stelletje van die NN-en hebben als collega’s! Wat doe je dan?
Mensen in de zorg moeten wel hulp blijven verlenen aan lastige en gevaarlijke patiënten… Zwaar werk.

Het zou voor heel veel mensen zoveel eenvoudiger zijn als NN-en ook eens een nachtje zouden besteden aan zelfreflectie en zich eens in een ander zouden verplaatsen…
Maar dat is nou precies wat een N niet kan.

Liefs,
Tine de Jong – Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op N van Niemand-in-het-bijzonder of van Naar-mens of van Narcist

  1. Anoniem zegt:

    Heeeel herkenbaar, Tine! Ben getrouwd geweest met een N..

Geef een reactie

