Mijn vlees is zwak..

“Vreselijk! Hier liggen allemaal lijken van dieren! In mootjes gehakte varkens, kippen, koeien, paarden, kalkoenen, vissen, gefokt en mishandeld, in hapklare hapjes aangeboden voor ons genot.” Dat soort gedachten heb ik vaak als ik langs de vleesafdeling loop in de supermarkt. Toch koop ik vlees. Zwak! Mooi weer? Leuk, BBQ!

Oké, af en toe eet ik vegetarisch, maar dat weegt niet op tegen de hoeveelheid vlees die ik eet. Ik ben 10 jaar vegetarisch geweest, maar ik hoor nu alweer jaren en jaren bij de carnivoren. Dat zit me niet helemaal lekker. Waarom eet ik bijna elke dag weer vlees? Gewoon lekker? Gemakzucht? Als ik erover nadenk, wil ik geen vlees meer eten. Ik wil niet meedoen aan de bio-industrie.

Heb jij dat ook? Niet aan al het leed van dieren denken als je vlees eet, want dan geniet je minder van de maaltijd. Schuldgevoel geeft een nare bijsmaak… Het schuldgevoel wordt grotendeels uitgeschakeld, om je niet constant oncomfortabel te laten voelen.

Maar dat schuldgevoel heeft nou juist een functie! Het geeft aan dat er iets niet klopt. Als we meer naar ons gevoel zouden durven luisteren en het doorzettingsvermogen zouden hebben om gedragspatronen te doorbreken, dan zouden we veel minder vlees eten, zodat we dieren niet langer als productiemateriaal hoeven te behandelen. Als Nederland meer investeert in de ontwikkeling van goede vleesvervangers, kan daarmee ook winst gemaakt worden en hoeft het niet slecht te zijn voor de economie als de vleesconsumptie afneemt. Ik denk dat we ons dan in alle opzichten beter zullen voelen.

Het verbod op het afsnijden van kippensnavels en varkensstaarten is uitgesteld. Reden: het duurt lang voordat de stallen aangepast zijn, want de dieren moeten ietsiepietsie meer ruimte krijgen (anders pikken ze elkaar dood of bijten ze in staarten en oh oh oh, dat levert minder productie, minder winst, op)
Minder vlees gaan eten, of bereid zijn meer voor vlees te betalen lijkt me beter. Het verbod op knippen van snavels en staarten is niet de oplossing, ons consumptiegedrag aanpassen is de oplossing!

Varkens worden gecastreerd omdat het vlees anders onaangenaam kan gaan ruiken. Het is toch absurd…

Ik ga weer de vega-maandag in ere herstellen binnen dit gezin, dat is het minste wat ik kan doen.

Groeten,
Tine de Jong-Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Mijn vlees is zwak..

  1. Danny zegt:

    Als je toch vlees wil eten neem dan biologisch of scharrelvlees, dan kun je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat de dieren een goed leven hebben gehad en dat je niet kilo’s hormonen en andere rotzooi eet en je kinderen laat eten. Er zijn echt meer dan voldoende vleesvervangers en niet duurder dan vlees. Ik snap je blogje helemaal maar gewoon stoppen met vlees eten kan ook hoor als jij dat wil:-) Er zijn geen excuses, alleen die jijzelf verzint:-)

    • tinexpression zegt:

      Je hebt helemaal gelijk, Danny. Ik heb gisteren met mijn gezin afgesproken dat als we vlees eten het biologisch vlees zal zijn. En dat we vaker vegetarisch zullen eten. Er kwam wat protest, maar ja, aangezien ik meestal de boodschappen doe… 🙂

      • Danny zegt:

        Kijk, dat is nog eens handelen!:-) Pasta zonder vlees, rijstgerechten zonder vlees, salades, pannenkoeken, pizza’s, je kunt echt nagenoeg alles blijven eten en ze zullen op den duur het vlees niet eens gaan missen. Bij de Appie heb je genoeg burgertjes en balletjes die je eens uit kunt proberen. En als er nog protest komt dan kun je ook nog altijd als het positieve niet werkt even laten zien wat ze in de bio-industrie doen en wat zij dus eten. Wellicht dat je kids snel om zijn:-). Geniet van al het lekkere eten!

  2. Anoniem zegt:

    Beste Tine,
    BIj toeval kwam ik dit blog tegen. Erg leuk om je gedachtespinsels te lezen en je formuleert de zaken vaak treffend. Je stuk over (de illusie van) maakbaarheid en de prijs die we daarvoor betalen heeft me wel geraakt. Mooi! Ik ga je volgen! 😉

Geef een reactie

