Maak je maar geen illusies, je bent er zelf een.

Toen ik als klein meisje bij vriendinnetjes of nichtjes logeerde, kon ik zowat de hele nacht met hen filosoferen over wat nou echt was en wat niet. Is de kleur rood die ik zie dezelfde kleur als de kleur die jij rood noemt? Wat is er voorbij het oneindige universum? Van slapen kwam dan niet veel meer terecht, nee.

Ik ben dat kleine meisje gebleven met dezelfde verwondering over het leven. Ik vraag me nog steeds af wat het Grote Plan is.

Velen zeggen dat er geen Plan is. Volgens mij wel. Want als het leven geen zin had dan zou het leven er niet zijn.

Ik kan me wel afvragen of het leven er wel echt is zoals ik denk dat het er is.

Is alles slechts een illusie? Als dat zo is, bof ik toch maar met mijn grote fantasie 🙂

Of denk ik nou alleen maar dat ik een grote fantasie heb?

Bepaal ik eigenlijk zelf wat ik nu denk of doet iets in de buitenwereld dat?

Misschien is er geen buitenwereld, misschien zit alles in mijzelf. Wat ik ervaar is immers alleen maar een enorme hoeveelheid elektrische signalen in mijn hersens die dat omzetten in beeld, geluid of gevoel.

Ik ervaar de wereld sowieso anders dan dat hij in werkelijkheid is. Ik zou het niet aankunnen om de hele werkelijkheid te zien, jij dan? Bijvoorbeeld: mijn lichaam ervaar ik als een geheel van o.a. mijn armen, benen en een hoofd niet te vergeten. Ik ben een mens. Denk ik. Maar elk menselijk lichaam bestaat uit meer bacteriële cellen dan menselijke cellen! En elke cel heeft een functie, een taak, die het zonder mij te vragen uitvoert. Gelukkig maar dat ik al dat gekrioel niet continu hoef te regelen!

Geen buitenwereld? Het lijkt me sterk als er niets buiten mij bestaat. Zo belangrijk ben ik niet, haha. En wat zou ik dan zijn? Een grijze massa op sterk water? En jij dan? Ben jij alleen maar een illusie van mij?

Maar als alles een illusie is, is die illusie dan het enige dat er is? Dan is die illusie hetgeen dat echt is.

Of zijn er allemaal verschillende illusies naast elkaar? Nee… dat heeft toch geen zin?

Zucht, dit was weer even een ‘zweverig’ moment van mij. Alhoewel… misschien was het jouw moment, want wie weet ben jij niet een illusie van mij maar ik van jou!

Tine de Jong – Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Maak je maar geen illusies, je bent er zelf een.

  1. Hey, jij daar… Jouw illusies lijken verdomd veel op de mijne. Zou er een verband tussen zitten…;-)

  2. Kom op Tine, dit is een soort Discovery Chanel / amateurfilosofie. Een beetje de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Solipsisme en een beetje half begrepen Immanuel Kant, maar niet van jou zelf zoals je ons wilt doen denken: “Als dat zo is, bof ik toch maar met mijn grote fantasie”.
    Je bent best een aardig mens, maar probeer je niet boven de rest van de wereld te stellen,

    vrgr

    Machiel van der Schoot

Geef een reactie

