Zijn spotprenten zelf ook een aanval op de vrijheid van meningsuiting?

Vrijheid van meningsuiting vind ik een van de belangrijkste dingen in het leven. Iets waarvan ik hoop dat het altijd blijft bestaan. Want die vrijheid houdt in dat iedereen mag meepraten en gehoord kan worden. Het zorgt ervoor dat niemand aan anderen zijn mening kan opdringen en zijn wil kan opleggen. Zo zie ik het tenminste. Maar ik vind niet dat je vrij bent anderen opzettelijk te kwetsen of te schaden.
Dat laatste gebeurt wel veel. Onder het mom van vrije meningsuiting. En daar zie ik nou juist een gevaar in.

Het wordt vaak grappig gevonden als er in het openbaar de spot wordt gedreven met iemands geloof, of als iemand massaal wordt uitlachen om zijn uiterlijk of gehoond wordt om zijn domme gedrag. Het mag ook kennelijk allemaal wel van de wet zolang je de ander maar niet aanraakt. “Ik gebruik de stijlfiguur sarcasme.” “Het zijn maar woorden of plaatjes!” Maar… als jij een ander in het openbaar belachelijk maakt (vooral als je datgene belachelijk maakt waar die ander zielsveel om geeft of waar die ander voor staat) dan snap je toch wel dat dat iets met die ander doet? Bespot worden raakt het hart. Het breekt iets af; liefde, vertrouwen, respect.

Ik heb het niet over grappen waar degene waar de spot mee wordt gedreven ook hartelijk om kan meelachen. Ik heb het over het met opzet bespottelijk maken van een ander, met het doel om te kwetsen.

Wat bereik je met spot? Aandacht. De lachers op je hand. Maar op den duur werkt het vergiftigend.

Het lijkt mij nu verstandig om geen spotprenten meer te verspreiden waarvan duidelijk is dat ze nog meer haat en onbegrip zullen aanwakkeren. Ik vind dat degenen die veel invloed hebben op de media daar nu een grote verantwoordelijkheid in moeten gaan tonen.

Dat je moet leren je mening op een respectvolle manier te uiten is geen ontkrachting van de vrijheid van meningsuiting, maar juist een waarborg daarvan!

Angst en respectloosheid heeft grote gevolgen voor de mensheid. Hoe minder respect, hoe minder vrijheid van meningsuiting voor allen.

“Pas als de ander mij respect geeft dan verdient hij mijn respect.” Eerst respect krijgen en dan pas geven? Als iedereen zo gaat denken zal niemand elkaar meer respecteren.

Ik ben zelf natuurlijk ook wel eens de fout in gegaan. In het klein dan. Soms wilde ik bijvoorbeeld adrem reageren maar daar beledigde ik dan ook wel eens een ander mee. Bedoeld of onbedoeld. Nou, weet je, ik ga mijn best doen mezelf niet weer te ‘verlagen’ tot dat niveau. Ik ga dit jaar niemand beledigen. Niet expres tenminste. Mooi! Ik had nog geen goed voornemen voor 2015, maar nu heb ik er een!

Groeten, Tine de Jong

PS: Ik weet dat veel mensen het hierover niet met me eens zijn of het anders opvatten dan ik bedoel, maar dit is mijn (vrije) mening en die wil ik toch delen. Voel je vrij om jouw mening ook te geven…

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Zijn spotprenten zelf ook een aanval op de vrijheid van meningsuiting?

  1. Beste Tine, in de basis ben ik het met je eens. Ik zal zelf bijvoorbeeld nooit iemands oprechte geloof (van welke religie dan ook) belachelijk maken. Jij gaat echter wel helemaal voorbij aan het feit dat de wereld niet zo lief in elkaar zit als jij denkt. Wat te doen met corrupte bestuurders, misstanden, politieke leugens en dergelijke? Moeten een cabaretier of een columnist dan ook lief en aardig blijven? Niks belachelijk maken? Niet de waarheid, die soms heel hard kan zijn, aan het licht brengen?
    Ik weet uit ervaring, dat iets lief en aardig ter discussie stellen, totaal geen effect heeft. Eigenlijk is er altijd wel een schokeffect nodig. Pas dan (dat geldt blijkbaar ook voor jou, want waarom schrijf je deze blog juist nu?) komen mensen in beweging.
    Wat zeg je daarvan?

    • tinexpression zegt:

      Hallo Machiel,

      Nee, de wereld is niet lief. Er zullen altijd mensen zijn die ergens te ver in doorslaan, die agressief reageren, die moorden… Daarom vind ik dat bij het uiten van meningen maar beter rekening met anderen wordt houden als het onderwerp erg gevoelig ligt. Want waarom zou je de slechtheid in mensen triggeren als je je mening ook op een andere manier kunt uiten? En wat voor nut heeft het om expres mensen tot diep in hun wezen te kwetsen? Ik zeg niet dat wij ons bang moeten laten maken en dat we onze monden moeten laten snoeren. Ik vind alleen dat er verder moet worden gekeken dan het eigenbelang. Als duidelijk is dat sommige uitingen polariserend werken, dan is voorzichtigheid op zijn plaats. Want zulke dingen brengen niet alleen jezelf maar ook vele anderen in gevaar.

      Is een schokeffect nodig om mensen in beweging te krijgen? Misschien. Maar wat voor schokeffect? Schokeffecten moeten binnen de grenzen van fatsoen blijven, vind ik. Kijk, terroristen denken vast ook: “We moeten de mensen wakker schudden, want naar onze vragen en wensen luisteren ze niet en ook niet naar onze waarschuwingen. Ze blijven onze grenzen van fatsoen overtreden! Een flink schokeffect heeft de wereld nodig!” Dat ze zelf met hun bloedige aanslagen veel en veel te ver over de grenzen van fatsoen gaan is voor iedereen duidelijk. Maar waar liggen die grenzen van fatsoen eigenlijk? Wie bepaalt dat?

      Ik vind dat die fatsoengrenzen, of beter gezegd de grenzen van vrijheid van meningsuiting, nooit bepaald mogen worden door de overheid of door terroristen. Iedereen moet zich vrij voelen om op zijn eigen manier zijn mening te uiten. Wel vind ik dat iedereen er wel wat verantwoordelijker mee mag omgaan. Misbruik de vrijheid van meningsuiting niet.

      Cabaretiers en columnisten hoeven van mij heus niet altijd lief en aardig te doen. De draak met iets steken met van alles en iedereen is hun manier om mensen ergens over na te laten denken. Prima. Leuk ook. Lachen is gezond! Sommigen vind ik wat te grof doen om nog leuk te vinden, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. En eerlijk gezegd kan ik het van de één wat makkelijker hebben dan van de ander.

      Om mensen in beweging te krijgen hoef je volgens mij niet altijd iemand te schaden. Een persoon voor de ogen van iedereen belachelijk maken gaat mij echt te ver. Zover gaan is echt niet altijd nodig om corruptie of leugens of iets dergelijks aan de kaak te stellen. Het leid mij ook alleen maar af van het werkelijke onderwerp. En ik heb de indruk dat als iemand een ander onnodig voor schut zet, dat hij dat dan alleen maar doet omdat hij zelf in een hoger aanzien wil komen. Zodra ik eigenbelang ruik, vind ik het niet grappig of geloofwaardig meer. Iemand afkraken is makkelijk. Je moet echt van goede huize komen als je mensen in beweging kunt zetten zonder anderen omlaag te halen. Het voelt ook niet echt goed om anderen te kwetsen, vind je wel? Misschien eventjes, maar nogmaals: het werkt vergiftigend. Het is voor anderen en ook voor jezelf beter als je andere mensen goed behandelt. Het doel heiligt niet alle (schok)middelen.

      Groet, Tine

      • Toch wel een zwak draaikontenantwoord

        • tinexpression zegt:

          Machiel, ik nam de moeite om jouw vraag uitgebreid te beantwoorden en het enige wat je daarop kunt zeggen is dat het een zwak draaikontenantwoord is? Een draaikont is iemand die steeds van mening verandert. Ik ben niet van mening veranderd t.a.v. dit onderwerp. Misschien ben je het totaal niet met mijn mening eens, of misschien is mijn genuanceerde denkwijze voor jou te ingewikkeld of misschien wil je me niet eens begrijpen of… In ieder geval vind ik het wat flauw van je dat je het afdoet als een zwak draaikontenantwoord.

          • Beste Tine, in je oorspronkelijk blog ging je volkomen voorbij aan het feit er ook ECHTE redenen kunnen zijn om iets stevig aan de kaak te stellen. In je antwoord begin je dat al aardig te nuanceren. Daarbij ga je overigens volledig voorbij aan het feit dat er ook en misschien wel juist aan de kant van de gevestigde orde soms van echte slechtheid sprake is.

            • tinexpression zegt:

              Machiel, ik zeg in mijn blog dat als iemand een ander in het openbaar belachelijk maakt dat dat iets met die ander doet; het breekt liefde, vertrouwen en respect af. Dat werkt m.i. zo bij kleine akkefietjes en ook bij grote onenigheden, van kinderruzies tot oorlogen! Slechtheid en goedheid zit in iedereen en wat de één goed vindt kan de ander slecht vinden.
              Iets stevig aan de kaak stellen kan nodig zijn, ja natuurlijk! Maar ik zou graag zien dat mensen meer gaan nadenken over HOE ze iets aan de kaak stellen.
              Laat ik jou eens als voorbeeld nemen… Je weet dat ik jou vaak te ver vind gaan qua grofheid in je blogs, want dat heb ik je meerdere malen laten weten. Vind je het nou werkelijk nodig om zo grof te doen? Wat is je achterliggende doel daarmee en bereik je wat je wilt? Je teksten ademen vaak een sfeer van verachting uit. Minachting voor een of meerdere personen, die je vaak niet eens persoonlijk kent, maar wel helemaal door het slijk haalt. Ik zeg er eerlijk bij dat ik jou daardoor niet vertrouw en alles wat jij zegt dus ook meestal niet geloof.
              Er blijven altijd verschillende manieren om de waarheid aan het licht brengen. En de waarheid is voor iedereen anders. Maar dat is een ander onderwerp.

              • Even vijf voorbeelden (er zijn er veel meer): 1. de golfbaan betaalde in tegenstelling tot alle andere sportclubs al 20 jaar geen huur dankzij juridische trucjes. Dat was al diverse malen in het openbaar gebracht gedurende een reeks van jaren. Pas nadat ik de voorzitter persoonlijk heb aangepakt kon de gemeente er niet meer om heen. 2. Wethouder Schings sjoemelde met huisvesting en declaraties. Ik werd in de eerste instantie weggehoond door de gevestigde orde. Pas nadat het wat steviger werd aangepakt stapte hij op. 3. Wethouder Job Dresden verborg 280.000 Euro neveninkomsten. Idem. 4. De gemeente dwong mensen uit hun huis aan het Thorbeckeplein, Pas na een stevige blog van mijn kant, ging de burgemeester de zaak onderzoeken. 5. Hoekstock mocht niet doorgaan van de provincie. Pas nadat ik de burgemeester een “lul” had genoemd, mocht het ineens wel.

                • tinexpression zegt:

                  Ik blijf erbij dat foute praktijken ook wel onder ieders aandacht gebracht kunnen worden zonder mensen in het openbaar enorm door het slijk te halen.

                  • Wees dan maar blij dat er mensen die het vuile werk voor jou opknappen. Mensen met foute praktijken stappen echt niet op of stoppen niet omdat er een lief blogje wordt geschreven.

                    • tinexpression zegt:

                      Ach kom, er zijn heel wat tussenvormen mogelijk tussen lief doen en iemand op persoonlijk vlak compleet afzeiken. Ik kan alleen maar hopen dat je scherp blijft schrijven maar voortaan minder zult overdrijven in grofheid.

Geef een reactie

