5 mei dichtbij

5 mei. De dag van de vrijheid. Voor mij een mooi moment om stil te staan bij de persoonlijke vrijheid van mezelf en de mensen om me heen.

Vrijheid is voor mij: leven op een manier die bij mij past, mijn dingen kunnen doen zonder dwang. Ik haat dwang. Als iets MOET dan doe ik het vaak wel uit plichtsbesef maar het voelt niet goed als ik er niet zelf achter sta. Ik vind het heel vervelend als iemand mij iets wil opleggen, als iemand mij zegt hoe ik moet denken of hoe ik me moet gedragen. Is altijd al zo geweest. Daarom wil ik anderen ook niet tot iets dwingen of hen mijn mening opleggen. Ik kan alleen maar laten weten hoe ik over iets denk in de hoop dat de ander er iets mee kan, iets herkent of er over nadenkt. Ik wil anderen ook in vrijheid laten leven. Leven en laten leven.

Ik betrap mezelf er nog regelmatig op dat ik dingen voor anderen wil bepalen omdat ik denk dat dat goed voor hen is. Maar ik probeer dat bij mezelf te veranderen. Ik probeer minder te bedisselen. Dat betekent, dat ik als ik iets wil samendoen, samen de stad in bijvoorbeeld, maar de ander wil iets in zijn eentje doen, hardlopen bijvoorbeeld, dat ik dan niet uit teleurstelling ga zeuren…. Ahum, dat niet zeuren lukt dus niet altijd.

Dat betekent ook, dat nu de kinderen niet de hele week mee willen naar de camping, ik ze ook niet dwing om de hele week te blijven. Jammer vind ik het wel – ik zou het fijn vinden als ze graag de hele week bleven – maar ik vind het niet oké als ik voor hen ga bepalen hoe zij hun vrije tijd in moeten delen. De kinderen konden goed uitleggen waarom ze niet de hele week van huis wilden zijn. Dus we hebben een compromis gesloten.

Ja, dat is denk ik waar persoonlijke vrijheid voor allen op leunt: goed kunnen uitleggen wat je wel en niet wilt, de ander willen begrijpen en compromissen sluiten. Vooral veel compromissen sluiten 🙂

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

