Oude schoolpleinspelletjes met liedjes

Omdat ze me aan m’n goede oude basisschooltijd doen denken en ik ze daarom niet wil vergeten, heb ik de teksten van de zang- en bewegingsspelletjes opgeschreven die we vroeger op het schoolplein deden. Er waren nog wel meer spelletjes, maar ik weet ze niet allemaal meer…

Springtouwliedjes

Rode bessen lust ik graag,
zwarte nog veel liever
Mooie meisjes kus ik graag,
jongens nog veel liever.
Raad eens wie ik tegenkwam,
(meisje) met haar jongeman
En ik zou zo graag eens willen weten
hoe die jongeman zou heten.
A B C D E F…….enz.

Beertje beertje draai eens rond,
beertje beertje raak de grond.
Beertje beertje was je handen,
beertje beertje poets je tanden.
Beertje beertje pluim op je hoed,
beertje beertje sta je goed?

Slingerliedjes

Ik zou zo graag een ketting rijgen,
maar ik kon de draad niet krijgen
Ha, ha Victoria
Ha, ha Victoria

En de boom die wordt
hoe langer hoe dikker
En de boom die wordt
hoe langer hoe dikker
Etc.

Heen en weer liedjes

De eerste was een cowboy
de tweede was een meid
de derde kon niet komen
de vierde had geen tijd
de vijfde was te mager
de zesde was te dik
En de zevende had de tenen van de achtste ingeslikt.
Rood is de liefde, zwart is de rouw.
(Meisje) wordt later (jongen) zijn vrouw.
En altijd en altijd
denkt ze aan hem
Eerst aan z’n ogen, dan aan z’n stem
Altijd en altijd een kusje van hem.
Negen maanden later stond er in de krant
(meisje) kreeg een baby zo dik als een olifant.
(Meisje, meisje) engel van goud
Wil je wel geloven dat (jongen) van je houdt? (2x)

Ik kom uit verre landen
Magom magom magommetje
Ik kom uit verre landen
Magommetje
Wat heb je voor me meegebracht
Magom magom magommetje
Wat heb je voor me meegebracht
Magommetje
Een doos met chocolade
Magom magom magommetje
Een doos met chocolade
Magommetje
Voor wie zal dat wel wezen
Magom magom magommetje
Voor wie zal dat wel wezen
Magommetje
Al voor mijn allerliefste
Magom magom magommetje
Al voor mijn allerliefste
Magommetje

Ho ho ho hoog in de bergen,
daar woont een slavin.
Met twee schele ogen,
En een wrat op haar kin.
Dertien geboren,
twaalf getrouwd.
Wie is er gestikt in de havermout?
Ho ho ho Holadiejska, Holadiejo
Holadiejska, Holadiejo
Holadiejska, Holadiejo
Holadiejska, Ho!

Kringliedjes

Er zat een klein zigeunermeisje
huilend op een steen.
Huilend, huilend, de hele dag alleen.
Sta op meisjelief en droog je traantjes af.
Kies een kindje uit de kring, die met je dansen mag.
Tralalalalala lalalalala
Lala lala lalala lala etc

Een twee drie vier vijf zes zeven.
Wie zal ik een kusje geven?

Zakdoekje leggen, niemand zeggen,
ik heb de hele nacht gewaakt.
Twee paar schoenen heb ik afgemaakt.
Een van stof en een van leer.
Hier leg ik mijn zakdoekje neer.
Kijk voor je kijk achter je,
wie hem heeft die mag me pakken.

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven,
heb je wel gehoord van de zevensprong?
Ze zeggen dat ik niet dansen kan,
maar ik kan dansen als een edelman:
dat is één, dat is twee, dat is drie
dat is vier, dat is vijf, dat is zes
en dat is ze-he-ven!

Groen is gras,
groen is gras,
onder mijne voeten.
Ik heb verloren m’n beste vriend,
ik zal hem zoeken moeten
Hé daar, plaatsje maken voor de jongedame.
En de koekoek op het dak
zingt z’n lied op zijn gemak.
Oh, mijn lieve Augustijn.
Deze dame zal het zijn.

Drie boerenjongens die dansen in een kring.
Kom jij er maar eens in, kom jij er maar eens in!
En als je met me mee gaat, mijn beste vriendin,
dan dansen we samen de wijde wereld in!
Van je troelala! Troelala! Troelalalala!
Kom jij er maar eens in, kom jij er maar eens in.
Van je troelala! Troelala! Troelalalala.
Van je troela troelalalala!

Joepie Joepie is gekomen,
heeft mijn meisje weggehaald.
Maar ik zal er niet om treuren,
gauw een ander weer gehaald.
Tralalalalala, lalalalalala,
Lalalalalala, lalalalalala!

Diversen

Er is een vrouw vermoord,
met een gordijnenkoord.
Ik heb ’t zelf gezien,
het was op kamer tien.
Het bloed liep van de trap,
’t leek net tomatensap.
Haar hoofd lag in de pan.
Ik werd er miss’lijk van.
Ik bel de politie op,
maar die neemt niet op…

Twee emmertjes water halen,
twee emmertjes pompen.
De meisjes op hun klompen,
de jongens op hun houten been,
rijd maar door mijn straatje heen.
Van je ras, ras, ras, rijdt de koning door de plas.
Van je voort, voort, voort, rijdt de koning door de poort.
Van je sterk, sterk, sterk, rijdt de koning door de kerk.
Van je één, twee, drie!

Schipper, mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan nog geld betalen, ja of nee?
Hoe?

Ik zoek een jongen met beatle-haar,
beatle-haar en een jazz-gitaar.
Twee blauwe ogen, een spijkerbroek,
dat is de jongen die ik zoek.
Benen wijd,
armen spreid,
heup opzij,
en je hoofd erbij!
Jippie jee ole!, jippie jee ole!

Witte zwanen, zwarte zwanen,
wie gaat er mee naar Engeland varen?
Engeland is gesloten,
de sleutel is gebroken.
Is er dan geen smid in het land
die de sleutel maken kan?
Laat doorgaan,
laat doorgaan,
wie achter is zal voorgaan!

Zo, dat was weer eens lekker nostalgisch toch?
Mocht je nog aanvullingen hebben, zet ze dan alsjeblieft in een reactie. Altijd leuk. Bedankt alvast.

Groetjes, Tine de Jong-Veenstra

Over tinexpression

Tine is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is auteur van DROOM 'R OVER (jeugd 11-18 jaar) en NABIJ DE LIEFDE (gedichtenboekje), ontwikkelt nieuwe spellen op maat die gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en is huiswerkbuddy.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Oude schoolpleinspelletjes met liedjes

  1. Die versjes zongen jullie niet allemaal Tine! Wel eerlijk zijn. Per school / dorp waren het er maar een paar. Een aantal heb je geknipt en geplakt van internet.

  2. tinexpression zegt:

    Hallo Machiel, ook goedemorgen. Ik zat in Brummen op school. Ik wist niet dat je me daar ook al in de gaten hield 🙂 Wil je er nog een paar weten die ik met wat klasgenootjes zong? In spin de bocht gaat in, Papegaaitje leef je nog, Er kwamen twee pantoffels aan…

    Jammer dat ik geen bijpassend liedje over een plaaggeest kan herinneren. Oh, wacht:

    Machiel Machuit zat op de schuit
    en wilde leren pompen.
    De pomp die brak,
    Machiel was nat
    en was bijna verdronken!

    Oké, dat laatste liedje van Machiel zongen we niet op het schoolplein.

    Fijne dag verder,
    Tine

  3. janvdijk9464 zegt:

    Dit is op janencarinvandijk herblogd.

Geef een reactie

